Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag
Strona główna » Protokoły z sesji RM - archiwum 00 » Protokoł z XV nadzwyczajnej sesji RM (18.08.2004)
A A A

Protokoły z sesji RM - archiwum 00: Protokoł z XV nadzwyczajnej sesji RM (18.08.2004)

PROTOKOŁ Nr XV/04
z nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Witkowie, odbytej w dniu 18 sierpnia 2004r.  o godz. 10:00 w sali posiedzeń Urzędu GiM, pod przewodnictwem p.Bogusława Mołodeckiego - Przewodniczącego Rady
Uczestniczący w sesji Radni - zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w sesji uczestniczyli:
- p.Krzysztof Szkudlarek - Burmistrz Gminy i Miasta
- p. Elżbieta Kiełpińska - Sekretarz Gminy i Miasta
- p.Gertruda Polak  - Skarbnik Gminy i Miasta


Otwarcia sesji dokonał p.Bogusław Mołodecki - Przewodniczący Rady. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w sesji uczestniczy 14 Radnych na ogólną liczbę 15, a zatem Rada Miejska jest kompetentna do podejmowania prawomocnych uchwał. Sesja została zwołana na wniosek Burmistrza Gminy i Miasta (wniosek ten stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

Następnie zebrani wysłuchali hejnału gminy.

Pan Przewodniczący przypomniał, że porządek obrad został podany Radnym w zawiadomieniach o sesji. Spytał o ewentualne uwagi dodając, że ponieważ sesja została zwołana na wniosek Burmistrza Gminy i Miasta, zmian porządku nie można wprowadzić bez jego zgody.

Uwag nie zgłoszono.

Porządek sesji:
1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum, przedstawienie porządku obrad.
2. Dokonanie zmian w budżecie gminy i miasta na 2004r.
3. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiących własność gminy Witkowo.
4. Inne sprawy.
5. Zamknięcie obrad XV nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Witkowie.

------

Ad.1. Jak wyżej.


Ad.2. Pan Przewodniczący Rady zwrócił się do Burmistrza Gminy i Miasta i Skarbnika Gminy i Miasta z prośbą, o wyjaśnienie konieczności dokonania zmian w budżecie i przedstawienie projektów uchwał.

Pan Burmistrz w swym wystąpieniu stwierdził m.in., co następuje: w związku z tym, że znacząco zwiększyły się przychody gminy, konieczne stało się podjęcie przez Radę Miejską uchwały zatwierdzającej zestawienie przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ministerstwo Obrony Narodowej wystąpiło o zezwolenie na wycięcie drzew na terenie JW (na granicy gmin i na terenie gminy Witkowo), za odpłatnością. Decycję wydano, a MON zostało zobowiązane do uiszczenia na rzecz ochrony środowiska, do budżetu gminy kwoty 2mln 250tys.zł. Środki te otrzymaliśmy, więc konieczne jest ujęcie ich w w/w zestawieniu i w budżecie. Mogą jednak one być wykorzystane jedynie na działania związane z ochroną środowiska. Na inwestycje proekologiczne w bieżącym roku proponuje się przeznaczyć z tych środków kwotę 760tys.zł. Z pozostałych środków skorzystamy też w pewnym stopniu pod koniec roku, by uregulować należności za inwestycje realizowane w ramach funduszy SAPARD, ponieważ zwrot środków z SAPARD otrzymamy dopiero w styczniu lub lutym 2005r. Uwolnione środki własne zostaną przesunięte m.in. na niedoszacowane inwestycje (najdroższymi inwestycjami są inwestycje drogowe) i na zakup nieruchomości po JW w Ruchocinku. Jest już wstępnie umówiony z Agencją Mienia Wojskowego i ok. połowy września może zostać podpisany akt notarialny. Pan Burmistrz przypomniał, że ok. 1,5 roku temu gmina wystąpiła do Agencji o kupno nieruchomości po JW, za 25% wartości (122tys.zł), z przeznaczeniem na lokale socjalne. Jeśli chodzi o inwestycje, gmina złożyła cztery wnioski o dofinansowanie w ramach funduszy SAPARD, na trzy z nich otrzymaliśmy środki, natomiast wniosek o dofinansowanie kanalizacji sanitarnej w OW nie został przyjęty. Wobec tego gmina wykorzystała okazję i złożyła do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie tej inwestycji, w ramach funduszy strukturalnych. W przypadku środków strukturalnych istnieje możliwość realizacji inwestycji przy udziale środków własnych w wysokości 15%. Urząd Marszałkowski żąda jednak dostosowania wieloletniego planu inwestycyjnego do złożonego wniosku i jest to główny powód zwołania sesji nadzwyczajnej. Przy okazji zmian w budżecie zmieniamy też Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, o czym była mowa wyżej. Ponadto, stwierdził dalej p.Burmistrz, w związku z uwolnionymi środkami własnymi zwiększamy w budżecie środki o 30tys.zł na parking, o 50tys.zł na chodniki, ale są to zwiększenia, które mogą być wydatkowane, ale nie muszą. Odnośnie parkingu, rozważa rozszerzenie tego zadania poprzez wykonanie estetycznego opłotowania, myśli również o odcinku przy targowisku. Zwolniły się też środki własne z inwestycji Jaworowo - Mielżyn. Następnie przy okazji omawiania spraw związanych z inwestycjami, p.Burmistrz poinformował, że w związku ze zmianą stawki podatku VAT z 7% na 22%, zwiększyły się koszty inwestycji - budowy drogi w Dębinie (oferta zawierała stawkę 7%). Po konsultacji z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, podpisano z firmą, która wygrała przetarg, aneks do umowy. Zwiększył się koszt inwestycji, ale nie zwiększyła się wartość środków tzw. kwalifikowanych, umowa z Agencją jest niejako sztywna, co do finansowania.

Pan Andrzej Borowicz stwierdził, że w miarę wolnych środków należy myśleć o Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie, trzeba tam inwestować. Pytał ponadto o wysokość zadłużenia gminy, sugerując jego zwiększenie.

Jak wyjaśnił p.Burmistrz, zadłużenie gminy jest średnie, optymalne. Zadłużenie maksymalne nie jest dobrym zjawiskiem, występuje w gminach biednych lub bardzo bogatych. Gmina Witkowo korzysta z tanich, preferencyjnych kredytów i nie widzi potrzeby zwiększenia zadłużenia. Myśli o Osiedlu Powidzkim, o kanalizacji Małachowa i Gorzykowa, może uda się pozyskać kredyty strukturalne. Pan Burmistrz poinformował również, że ciąży mu ponadto sprawa budowy kompleksu przy Szkole Nr 2 i Szkole Nr 3. W związku z pytaniem p.Borowicza o zaawansowanie sprawy w/w kompleksu, p.Burmistrz wyjaśnił, że koncepcję opracowała firma której zależało na uzyskaniu takiego zezwolenia, ale koncepcja nie do końca została zaopiniowana przez m.in. Przewodniczących Komisji Rady. Nie mamy jednak ostatecznej decyzji co byśmy chcieli, czego byśmy oczekiwali i nie mamy środków na rozpoczęcie tego zadania. Jak dodał p.Piotr Jóźwik - Przewodniczący Komisji Szkolnictwa, Kultury, Sportu i Opieki Społecznej, firma się cyt. "nie wysiliła", wykorzystała jedynie komputerowe możliwości.

Pan Grzegorz Kaźmierczak stwierdził, że niektóre gazety piszą o zakończonej kanalizacji w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie, choć nie jest to zgodne z prawdą, faktycznie należy tę inwestycję zakończyć.

Pan Burmistrz potwierdził, że kanalizacja została wykonana nie w całości, ale w większej części. Po czym podsumował przedstawione przez siebie wyjaśnienia przyczyny zwołania sesji.

Nawiązując do informacji p.Burmistrza na temat dofinansowania budowy parkingu, p.Antoni Popek sugerował, by przestawienie opłotowania zaplanować na rok przyszły, a w tym roku wykonać dojście od Ośrodka Zdrowia i od ul.Armii Poznań, zadanie byłoby wtedy wykonane kompleksowo.

Pan Burmistrz stwierdził, że teoretycznie można to tak wykonać, ale zdaniem Komisji Finansów wyrażonym po dokonaniu wizji lokalnej, chyba nie do końca będzie taka możliwość. W związku z uwagą p.Andrzeja Borowicza, że warunki drogowe na to pozwalają, p.Burmistrz stwierdził, że można się w tej sprawie spotkać, uzgodnić co za proponowane 30tys.zł zrobić, podjąć ostateczną decyzję.

Uzupełniając wyjaśnienia p.Burmistrza nt. powodu zwołania sesji, p.Getruda Polak - Skarbnik Gminy i Miasta poinformowała Radnych, że inwestycje proekologiczne, które mają być finansowane z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska, ujęte są w załączniku nr 6 do uchwały zmieniającej budżet gminy i miasta na 2004r. Stwierdziła, że po przetargu na wykonanie kanalizacji sanitarnej Mielżyn-Jaworowo zmniejszają się przychody finansowe o 1mln13tys.zł. i w związku z tym z deficytu gmina przechodzi w nadwyżkę budżetową, w wysokości 463.700,-zł. Poinformowała również, że załączony do projektu uchwały zmieniającej budżet Wieloletni Program Inwestycyjny zmienił się i dziś tuż przed sesją Radni otrzymali aktualny załącznik. Chodzi tu o finansowanie kanalizacji w OW. Po ustaleniach z Urzędem Marszałkowskim będzie inne finansowanie, z pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, a zostaną zmniejszone środki własne. Po czym pani Skarbnik odczytała uzasadnienie do projektu uchwały zmieniającej budżet, wyjaśniając przy ty, że niejako przy okazji dokonuje się w budżecie innych koniecznych zmian opisanych w uzasadnieniu, związanych np. z otrzymanymi dotacjami.

Pan Przewodniczący proponował użyty w w/w uzasadnieniu zwrot "źle" zastąpić odpowiednio odmienionym zwrotem "błąd".

Innych uwag i pytań nie zgłoszono, wobec czego p.Przewodniczący poddał pod głosowanie kolejno:

1/ projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zestawienia przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
U C H W A Ł A   Nr XV/129/04 w sprawie jak wyżej została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu;

2/ projekt uchwały zmieniającej uchwałę budżetową na 2004r.
U C H W A Ł A   Nr XV/130/04 w sprawie jak wyżej została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.3. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiących własność gminy Witkowo przedstawił p.Burmistrz Gminy i Miasta. Poinformował m.in., że 30 czerwca br. uczestniczył w spotkaniu z przedstawicielami Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w Poznaniu. Agencja zamierza budować w Witkowie bloki, pierwotnie chciała je usytuować przy ul.Czerniejewskiej (w rejonie bloków 16 i 16a), ale on zasugerował budowę na gruncie gminnym, między ul.Czerniejewską, a nowo budowanymi budynkami przy ul.Braci Łukowskich, by nie zagęszczać obszaru Osiedla Nr 5. W planie zagospodarowania przestrzennego tego terenu, przewidziano taką możliwość. Ponieważ jednak proponowana działka jest własnością gminy, konieczne jest podjęcie przez Radę Miejską uchwały o zamianie działek. Powierzchnia działek jest porównywalna, zamiana nastąpiłaby bez dodatkowych obciążeń finansowych. Agencja wyraziła na to zgodę i pismem z dnia 6 lipca br. Dyrektor WAM wystąpił do gminy z formalnym wnioskiem o wyrażenie przez Radę zgody na omawianą zamianę, możliwie szybko.

Pan Przewodniczący wyjaśnił, że zgodnie z obowiązującymi Agencję przepisami, Agencja musi budować w pierwszej kolejności na własnym gruncie, więc gdyby wystąpiono o takie zezwolenie na budowę na w/w własnym gruncie, gmina musiałaby na to wyrazić zgodę. Ale zamiana jest korzystna dla gminy, a uchwała Rady będzie stanowić dla Agencji podstawę do ubiegania się o przydział środków.

Uwag nie zgłoszono.

U C H W A Ł A   Nr XV/131/04 w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiących własność gminy Witkowo została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.4. W punkcie tym  poruszono następujące sprawy:

- p.Antoni Popek:
1/ nawiązując do dokonanej przez Komisję Finansów wizji lokalnej budowy sali gimnastycznej w Mielżynie stwierdził, że ze strony pracownika Urzędu powinien być większy nadzór nad inspektorem nadzoru. Uwagi Komisji dotyczyły m.in. rzeczy istotnej tj. kwestii ocieplenia dachu i kwestii braku możliwości zainstalowania w późniejszym czasie podwieszanych urządzeń gimnastycznych;

2/ nawiązując do pozyskanych przez gminę środków proekologicznych proponował zorientować się w możliwości pozyskania środków na zbiorniki na zapasy wody w okresie letnim w związku z tym, że gmina corocznie dotykana jest klęska suszy;

- p.Andrzej Borowicz pytał, na jakim etapie znajdują się prace nad opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie.
Pan Burmistrz poinformował, że odbyły się 2 spotkania specjalnego zespołu, nie wie jak daleko jest zaawansowana procedura, ale zgłaszane są różne propozycje, swoje propozycje zgłosiło również Stowarzyszenie Użytkowników OW. Nie sądzi, by udało się zakończyć prace do końca roku, procedura jest długotrwała, ale też nie ma potrzeby by się tak spieszyć, a plan powinien być precyzyjny;

- p.Henryk Mucha:
1/ w związku z budową parkingu przy ul.Armii Poznań wyraził obawy o zasadność wywozu ziemi na wysokość aż 80cm, dodając, że wystarczyłoby zebrać tylko ziemię matkę.
Pan Burmistrz wyjaśnił, że projektant zachował poziom wcześniejszej jezdni, a ziemię matkę magazynuje się;

2/ poinformował, że Komisja Finansów podczas wizji lokalnej stwierdziła, że modernizacja sieci grzewczej w Gimnazjum w Witkowie prowadzona jest dobrze, ale Komisja wyraziła obawy, czy prace porządkowe po modernizacji szkoła zdąży zakończyć do 1 września br.
Pan Burmistrz wyjaśnił, że najważniejsze prace zostały już wykonane, a prace wykończeniowe można wykonywać również po rozpoczęciu roku szkolnego;

- p.Piotr Jóźwik prosił o bliższe informacje na temat byłego Zespołu Obsługi Szkół.
Pan Burmistrz poinformował, że o tej sprawie informował Przewodniczącego Rady. W kwietniu br. zlecił przeprowadzenie kontroli Zespołu Obsługi Szkół. W trakcie kontroli poinformowano go o pewnych budzących podejrzenia nieprawidłowych działaniach. Zespół kontrolujący przedstawił mu informację o tych nieprawidłowościach i w oparciu o nią 9 lipca br. skierował do Sądu w Słupcy zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. O nieprawidłowościach zawiadomił również Regionalną Izbę Obrachunkową. Policja też prowadziła postępowanie przygotowawcze. W ubiegłym tygodniu otrzymał pismo Prokuratury, informujące o wszczęciu śledztwa, wczoraj na przesłuchaniu była pani, która przeprowadzała kontrolę. Omawiane nieprawidłowości to głównie przywłaszczanie pieniędzy w formie rzekomych nagród przez wszystkich czterech pracowników byłego Zespołu, które nie były wykazywane i fałszowanie dokumentów (zaliczki na żywienie w Przedszkolu). Pracownicy pzyznali się do winy i zwrócili część pieniędzy: główny księgowy - 35tys.zł, dyrektor Zespołu - 23tys.zł, a pozostałe pracownice - 800,-zł.

W związku z uwagą p.Tomasza Deskowskiego dotyczącą zabezpieczenia zwrotów w depozycie sądowym, pani Skarbnik wyjaśniła, że kwoty te zaksięgowano na osobowym koncie analitycznym, wiadomo ile jest tych pieniędzy, kto, kiedy i ile wpłacił i nie sądzi, by nie można było tymi środkami obracać.

Pan Andrzej Borowicz nawiązując do w/w zwrotów pieniędzy pytał, czy może tu obowiązywać procedura porozumienia stron, tzn. osoby winne nie poniosą kary, gdy zwrócą wszystkie pieniądze.

Pan Przewodniczący zaprzeczył takiej możliwości i poinformował, że zgodnie z obowiązującymi przepisami kierownik każdego zakładu, gdy podejmie podejrzenie przestępstwa, musi to ujawnić, bo inaczej podlega karze pozbawienia wolności do 3 lat. Prokurator decyduje czy dana sprawa jest przestępstwem czy wykroczeniem i odpowiednio ją kieruje. Skoro Burmistrz powziął wiadomość o popełnieniu przestępstwa, musiał to zgłosić. Za winę trzeba odpowiadać, a kwestia zwrotu pieniędzy jest odrębną sprawą. W omawianej sprawie jest też zarzut fałszowania dokumentów.

Jak dodał p.Burmistrz, jeśli osoby winne zwrócą wszystkie pieniądze, wyrok może być łagodniejszy;
- p.Krzysztof Wiącek nawiązując do uzyskanych przez gminę środków finansowych, zwrócił się do p.Burmistrza z prośbą, by pomyślał o środkach np. 10tys.zł na założenie lampy w Wiekowie;

- p.Zenon Mietlicki poinformował, że proszono go o interwencję w sprawie wypłaty świadczeń rodzinnych. Dla niektórych bowiem osób problemem jest odbiór np. zasiłku rodzinnego w Banku, na listę. Spytał, czy pieniądze te mogą być przekazywane na konto?

Pani Skarbnik wyjaśniła, że w takim przypadku obecną listę trzebaby rozdzielać na dwie listy, ale wcześniej osoby zainteresowane przekazywaniem zasiłków na konto, musiałyby złożyć pismo wyrażające taką wolę. Rozważy tę sprawę z kierownikiem Ośrodka Pomocy Społecznej;

- p.Przewodniczący Rady apelował o udział Radnych w Dożynkach Gminnych, które odbędą się w dniu 22 sierpnia br.


Ad.5. Wobec wyczerpania się porządku XV nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Witkowie, p.Przewodniczący zamknął jej obrady o godz. 11:15.

Przewodniczący Rady Miejskiej
Bogusław  Mołodecki

Protokołowała:
H. Koźniewska

 

drukuj pobierz pdf    

wstecz