Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum 00: Protokoł 51/09 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego RM w Witkowie, odbytego w dniu 16.11.2009r.

PROTOKOŁ Nr 51/09

z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 16 listopada 2009r. o godz. 9,00 w sali posiedzeń Urzędu GiM, pod przewodnictwem p.Ireneusza Kwapicha – Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- p.Krzysztof Szkudlarek  -  Burmistrz Gminy i Miasta
- p.Marian Gadziński  -  Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta
- p.Janusz Winiarski  -  Zastępca Dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Gnieźnie
- p.Adela Kiszkarewicz  -  przedstawiciel Wydziału Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Gnieźnie
- p.Ryszard Nowakowski  -  Prezes Gminnej Spółki Wodnej w Witkowie
oraz inspektorzy w Urzędzie Gminy i Miasta: p.p.Eugenia Rewers, Sylwia Mietlicka, Hanna Rakowska, Piotr Janowicz.

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Ireneusz Kwapich – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym przedstawił projekt porządku posiedzenia. W nawiązaniu do planowanego punktu „6”, p.Przewodniczący poinformował, że w zastępstwie p.Magdaleny Musiałowicz – Dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego, na posiedzenie przybędzie p….Winiarski – Zastępca Dyrektora oraz p.Adela Kiszkarewicz. W związku z tym, brzmienie punktu „6” zostanie zmienione.

Uwag nie zgłoszono, ustalono porządek posiedzenia, w następującym brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3. Zaopiniowanie spraw, mających być przedmiotem obrad sesji listopadowej.
4. Informacja o przebiegu prac konserwacyjnych prowadzonych na terenie Gminnej Spółki Wodnej w Witkowie.
5. Informacja o decyzjach dotyczących wycinki drzew.
6. Spotkanie z przedstawicielami Wydziału Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Gnieźnie.
7. Inne sprawy.


Ad.1. Jak wyżej.


Ad.2. Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu.


Ad.3. W punkcie tym zaopiniowano następujące projekty uchwał, mające być przedmiotem obrad sesji Rady Miejskiej, planowanej na dzień 20 listopada br.:

a/ członkowie Komisji posługując się przygotowanym przez p.Eugenię Rewers materiałem pomocniczym w formie zestawienia stawek podatkowych obowiązujących w 2009r., stawek maksymalnych na 2010r. oraz propozycji Burmistrza na 2010r. – wypracowali propozycje stawek podatkowych i opłat lokalnych na 2010r.: podatek rolny (26,-zł), podatek od nieruchomości i opłatę targową.
Przedmiotowe zestawienie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pani Rewers poinformowała również o planowanym zwolnieniu z podatku od nieruchomości kompleksu boisk ORLIK 2012 i terenu Skate Parku. Komisja pozytywnie odniosła się do tego zwolnienia. Projekt uchwały w tej sprawie zostanie przygotowany na jedną z kolejnych sesji.
Zapoznano się z pismem Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji oraz pismem Spółki „Oświetlenie Uliczne i Drogowe” z Kalisza o zwolnienie z podatku od nieruchomości. Przedmiotowe pisma zaopiniowano negatywnie.
Następnie p.Rewers:
- przedstawiła projekt uchwały dotyczący inkasa podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości, który Komisja zaopiniowała pozytywnie (inkasentami będą sołtysi);
- poinformowała o konieczności podjęcia uchwały o podatku od środków transportowych. Przedstawiła projekt uchwały w tym przedmiocie, w którym podwyższono stawki poszczególnych podatków do kwot minimalnych, z zaokrągleniem do pełnych złotych.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ww. uchwały;
- poinformowała o propozycji Burmistrza, by opłatę klimatyczną (1,zł i 0,50zł) i opłatę od posiadania psów (30,-zł) pozostawić bez zmian. Jeśli Rada wyrazi na to zgodę, obowiązywać będą w tym zakresie uchwały podjęte w poprzednich latach.
Komisja zaakceptowała ww. propozycję Burmistrza;

b/ projekt uchwały dotyczący upoważnienia Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych został przez Komisję zaopiniowany pozytywnie;

c/ p.Hanna Rakowska przedstawiła projekt uchwały dot. wprowadzenia regulaminu korzystania z obiektu sportowego „ORLIK 2012” w Witkowie.
Projekt regulaminu zaopiniowano pozytywnie;

d/ p.Piotr Janowicz przedstawił projekty następujących uchwał:
 1/ o zmianie Statutu Związku Gmin Powidzkiego Parku Krajobrazowego. Zmiany wynikają m.in. z rezygnacji Gminy Słupca i Gminy Orchowo z członkostwa w Związku i propozycji zmiany sposobu naliczania składek. Już po przesłaniu gminom projektu zmian, Związek Gmin przekazał ustną prośbę o wykreślenie z załącznika do uchwały punktu „4”.
Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt;
 2/ o wymaganiach wobec przedsiębiorców ubiegających się o zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych. Pan Janowicz wyjaśnił, że do tej pory kwestie te były uregulowane zarządzeniem Burmistrza, obecnie zmieniły się przepisy i jest to kompetencja Rady.
Komisja pozytywnie zaopiniowała ww. projekt;
 3/ o wymaganiach wobec przedsiębiorców ubiegających się o zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych. W związku ze zmianą przepisów, ww. wymagania winna określić Rada Miejska.
Komisja pozytywnie zaopiniowała ww. projekt.
W kontekście uchwały opisanej w punkcie „2”, Komisja zwróciła uwagę, że nowe firmy spoza terenu Gminy Witkowo, które otrzymują koncesję na wywóz odpadów komunalnych, winny bezwzględnie przestrzegać regulaminu utrzymania porządku i czystości obowiązującego na terenie naszej gminy (chodzi o częstotliwość wywozu pojemników z odpadami od mieszkańców miasta Witkowa);

e/ p.Burmistrz Gminy i Miasta przedstawił proponowane zmiany w budżecie gminy i miasta na 2009r., ze szczególnym uwzględnieniem wydatków majątkowych. Poinformował m.in. : 1/ o nowym zadaniu – monitoring w mieście, w tym monitoring ORLIKA (obrazy z monitoringu przekazywane byłyby drogą radiową do budynku Policji i do budynku Urzędu Gminy i Miasta); 2/ o korekcie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego w związku z planowanym złożeniem wniosku na II etap rewitalizacji OW na ok. 5mln zł; 3/ o darowiźnie na rzecz miejscowej Policji – zakup zestawu komputerowego o wartości 3.380,-zł; 4/ o kupnie hangaru w OW – 74tys.zł; 5/ o środkach na potrzeby szkół; 6/ o dotacji dla jednostek OSP w Skorzęcinie i Witkowie na zakup sprzętu; 7/ dotacji dla Państwowej Straży Pożarnej w Gnieźnie.
Proponowane zmiany w budżecie zostały przez Komisję zaakceptowane;

f/ projekt uchwały dotyczący sprzedaży nieruchomości w Małachowie Złych Miejsc oraz projekt uchwały dotyczący sprzedaży nieruchomości w Gaju zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję;

g/ p.Marian Gadziński – Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta przedstawił projekt uchwały zmieniającej Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2009r. Poinformował m.in., że dodatkowe środki uzyskane za zezwolenia (ok. 12tys.zł), zostaną przeznaczone na usługi.
Komisja pozytywnie zaopiniowała ww. projekt uchwały;
 
h/ p.Sylwia Mietlicka przedstawiła projekty następujących uchwał:
 1/ o dotacji przedmiotowej dla ZGK, na remonty mieszkań komunalnych w 2010r. Zaplanowana w budżecie kwota dotacji wynosi 40tys.zł, co w przeliczeniu na 1m2 powierzchni zaplanowanych do remontu (1099m2), wynosi 36,38zł.
Komisja wyraziła pozytywną opinię;
 2/ o nadaniu nazwy ulicy w rejonie ul.Czerniejewskiej – „Magnoliowa” (droga prywatna).
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ww. uchwały;
 3/ o opracowaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w Małachowie Złych Miejsc (działka nr 37) – z przeznaczeniem pod budownictwo mieszkaniowe.
Komisja zaopiniowała projekt pozytywnie;
 4/ o zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w Chłądowie na cele mieszkaniowe, z dopuszczeniem nieuciążliwych usług.
Komisja zaopiniowała projekt pozytywnie.


Ad.4. Pan Ryszard Nowakowski – Prezes Gminnej Spółki Wodnej w Witkowie przedstawił informację o przebiegu prac konserwacyjnych prowadzonych na terenie działania Spółki. Poinformował m.in., że składki bieżące członkowie Spółki (głównie rolnicy) uregulowali w niemal 90% (120tys.zł). Pozostają jednak niezapłacone składki zaległe, w wysokości 21tys.zł. Koszt awarii urządzeń melioracyjnych wyniósł 24tys.zł, dokonano konserwacji 11.258 mb rowów, co stanowi 53% planu. Plan zostanie wykonany. Rok 2009 można zaliczyć do udanych. Spółka otrzymała z budżetu gminy Witkowo kwotę 10tys.zł oraz ze Starostwa – 4.200,-zł.


Ad.5. Informację dotyczącą wycinki drzew na terenie gminy przedstawił p.Piotr Janowicz. Poinformował m.in., że wydano 74 decyzje zezwalające na wycinkę drzew.

W kontekście powyższej informacji, p.Grzegorz Kaźmierczak poruszył sprawę liczby nasadzeń drzew.

Po krótkiej dyskusji Komisja zgłosiła wniosek o sprawdzenie w terenie (wyrywkowo) wykonania zobowiązania nasadzenia drzew. Obowiązek ten wynika z decyzji pozwalającej na wycięcie drzew.


Ad.6. Pan Przewodniczący Komisji powitał przybyłych na posiedzenie: p.Janusza Winiarskiego – Zastępcę Dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego oraz p.Adelę Kiszkarewicz. Po czym oddał gościom głos.

Pani Kiszkarewicz przedstawiła informację dotyczącą działalności Spółek Wodnych i konserwacji rowów melioracyjnych na terenie Powiatu. Poinformowała m.in., że na 2009r. zaplanowano 50tys.zł na dofinansowanie tych konserwacji, a na 2010r. planowana jest taka sama kwota dofinansowania.
 
Przewodniczący Komisji wskazał na potrzebę monitorowania zapór melioracyjnych przez miejscową Spółkę Wodną, by w przypadku zalewania pól, można było podjąć szybkie działania. Poruszył również problem rowów, biegnących przy drogach powiatowych.

Członkowie Komisji interesowali się możliwością rezygnacji z członkostwa w danej Spółce Wodnej i sprawą braku zgody Nadleśnictwa na pogłębienie przez Spółkę Wodną rowu melioracyjnego, biegnącego przez las w Skorzęcinie.

Wyjaśnień na powyższe pytania udzieliła p.Kiszkarewicz. Poinformowała m.in., że o możliwości rezygnacji z członkostwa w SW decyduje Walne Zgromadzenie Spółki, w oparciu o zapisy Statutu. Rolnik nie będący członkiem Spółki, zobowiązany jest jednak do odpowiedniego utrzymania urządzeń melioracyjnych i wykonywania koniecznych prac, pod nadzorem Spółki. Nadleśnictwo nie może zasypać rowu melioracyjnego, które jest urządzeniem wodnym. Brak ich zgody na wejście Spółki być może wynika z obawy, że maszyna zniszczyłaby rosnące przy rowie krzewy lub drzewa.

Następnie członkowie Komisji poruszyli inne tematy, z zakresu ochrony środowiska, m.in. temat Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Lulkowie, sprawy segregacji odpadów i wymiana płyt azbestowych, sprawy budowy zbiorników wodnych i zakopywania naturalnych zbiorników wodnych.
Jak wyjaśnił p.Winiarski, prace przy budowie ww. Zakładu w Lulkowie są zaawansowane. Segregacja odpadów pozostawia wiele do życzenia, problem ten przerasta firmy zajmujące się odbiorem tzw. petów (plastyków). W akcji wymiany produktów zawierających azbest biorą udział wszystkie gminy, przy czym akcja finansowana jest z trzech źródeł. Budowa zbiorników wodnych nie jest finansowana ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska. Pan Winiarski poruszył również sprawę badań opryskiwaczy, na które wykorzystano środki w wysokości 15tys.zł oraz badania glebowe, na które nie wszystkie zaplanowane środki zostały wykorzystane. Można w tym temacie zorganizować w gminach spotkania informacyjne.
 
Pan Przewodniczący podziękował przedstawicielom Wydziału Ochrony Środowiska za szerokie przedstawienie interesujących Komisję tematów.


Ad.7. W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p.Burmistrz Gminy i Miasta:
1/ przedstawił ponowny wniosek p.Grzegorza Sz. z Witkowa o wydzierżawienie gruntu w rejonie ul.Jana Pawła II z przeznaczeniem pod myjnię samochodową.
W tematycznej dyskusji stwierdzono m.in., że w interesującym wnioskodawcę rejonie, nie ma zbyt dużo miejsca. Wskazano na konieczność dokonania oględzin w terenie;

2/ w nawiązaniu do planowanego złożenia przez gminę wniosku o dofinansowanie z Unii Europejskiej na II etap rewitalizacji Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie (65%), p.Burmistrz przedstawił szczegółowy zakres prac przewidzianych w ramach tego etapu. Wartość prac – ok. 5mln zł.
W odniesieniu do planowanej modernizacji molo, wskazano na potrzebę budowy przepustu, by nie tworzyły się zastoiska wody.
Proponowano również wykonanie szafek transformatorowych;

3/ poinformował o planowanym złożeniu wniosku w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na następujące zadania: budowę boiska do gry w piłkę nożną w Mielżynie, budowę świetlicy wiejskiej w Kołaczkowie, modernizacje dachu na świetlicach wiejskich w Maleninie i w Strzyżewie;

4/ poinformował, że 30 grudnia nastąpi wręczenie kluczy do nowo zaadoptowanych mieszkań komunalnych w Ruchocinku;

5/poinformował o planowanej zmianie dekoracji świątecznych na ulicach miasta, co zostało zaakceptowane przez członków Komisji.

- p.Eugeniusz Czaplicki i p.Marian Walczak proponowali przesunąć w czasie, np. na lata 2012-2013, wykonanie amfiteatru w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie;
-. p. Henryk Mucha zaproponował utwardzić parking przy ul. Mickiewicza z materiału pochodzącego z rozbiórki parkingu przy Urzędzie Gminy i Miasta w Witkowie.

- członkowie Komisji zgłosili potrzebę wycięcia zakrzaczeń w następujących miejscach i miejscowościach: na Strzelnicy, w Ruchocinie od posesji p. Malawki do drogi w kierunku Ruchocinka, na łukach dróg w Odrowążu, przy wąskiej polnej drodze w Kamionce, w Ostrowitym Prymasowskim, w Małachowie Złych Miejsc w kierunku Witkówka i do pól p. Prętkowskiego, w rejonie budynków komunalnych po JW. w Ruchocinku, na Głożynach w kierunku Ruchocinka;

- ustalono, że na posiedzeniu w dniu 23 października br. Komisja dokona oceny projektu budżetu gminy i miasta na 2010r;

- członkowie Komisji zapoznali się z wnioskiem pana W. o rozwiązanie sprawy parkowania samochodów przy jego posesji. Ustalono dokonać w tym przedmiocie oględzin terenu.

- p.Piotr Janowicz zapoznał Komisję z ofertą Spółką „Wody Polskie” na pobudowanie oczyszczalni przydomowych lub lokalnych w Ostrowitym Prymasowskim. Koszt przedmiotowego zadania określono na kwotę 400-600 tys.zł.
Komisja pozytywnie odniosła się do powyższego tematu (przy jednym głosie wstrzymującym się).

Na tym posiedzenie zakończono o godz. 14,30.

Przewodniczący Komisji
Ireneusz Kwapich

Protokołowała
Anna Kwapich

drukuj pobierz pdf    

wstecz