Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum 00: Protokoł 41/09 z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego RM w Witkowie, odbytego w dniu 29.09.2009r.

PROTOKOŁ Nr 41/09

z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 29 września 2009r. o godz. 9,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Grzegorza Kaźmierczaka – Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- p.Marian Gadziński  -  Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka  -  Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Stanisław Tomaszewski  -  Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej
- p.Irena Reselska  -  Główna Księgowa ZGK
- p.Sławomir Jakubowski  -  właściciel firmy „Roboty Ziemne i Instalacyjne”
- p.Krystyna Witczak  -  inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta
- p.Anita Frańczak  -  inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta
oraz dwóch przedstawicieli firmy Hydro System z Poznania.

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Grzegorz Kaźmierczak – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym przedstawił projekt porządku posiedzenia, który zaakceptowano bez zmian, w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2. Informacja o sprzedaży mienia komunalnego.
3. Sprawa monitoringu przepompowni ścieków.
4. Zapoznanie się z sytuacją finansową Zakładu Gospodarki Komunalnej.
5. Rozważenie wniosku Komisji Rewizyjnej dot. przekształcenia ZGK w Spółkę.
6. Zapoznanie się z wnioskami pokontrolnymi Regionalnej Izby Obrachunkowej.
7. Inne sprawy.


Ad.1. Jak wyżej.


Ad.2. Informację o sprzedaży mienia komunalnego omówiła z tematycznym komentarzem p.Anita Frańczak.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Członkowie Komisji interesowali się sprawą przekształcenia wieczystego użytkowania gruntów we własność.

Jak poinformowała p.Frańczak, wpłynęło 11 wniosków o takie przekształcenie, z dużą bonifikatą.

Pan Piotr Jóźwik proponował, by informację o możliwości takiego przekształcenia, zamieścić na łamach „Witkowskich Wiadomości Samorządowych” i na stronie internetowej Urzędu Gminy i Miasta.

Pan Przewodniczący Komisji pytał o zainteresowanie najemców wykupem mieszkań komunalnych.

Pani Frańczak poinformowała o złożonych 3 wnioskach w tej sprawie i dodała, że wnioski zostaną omówione na przedsesyjnych posiedzeniach Komisji.


Ad.3. Pan Przewodniczący Komisji powitał przybyłych na posiedzenie: p.Sławomira Jakubowskiego – wykonawcę kolejnego etapu kanalizacji sanitarnej na terenie gminy Witkowo oraz p.Stanisława Tomaszewskiego – Kierownika Zakładu Gospodarki Komunalnej, po czym oddał głos p.Jakubowskiemu.

Pan Jakubowski stwierdził, że niewiele może powiedzieć na temat monitoringu przepompowni, lepiej zaistniałą sytuację wyjaśnią przedstawiciele firmy Hydro System z Poznania, którzy mieli się porozumieć z Zakładem Gospodarki Komunalnej na temat włączenia się w istniejący system.

W związku z powyższym Komisja zdecydowała poprosić dwóch przedstawicieli ww. firmy, a po ich przybyciu wywiązała się dyskusja.

Pan Marian Gadziński zwrócił się do ww. przedstawicieli z pytaniem, kto ich upoważnił do ingerencji w system monitoringu przepompowni obsługiwany przez firmę z Leszna.

Przedstawiciele firmy z Poznania wyjaśnili, że otrzymali zlecenie z ZGK. Wpięli urządzenia PHP Hydro z Leszna w swój system, ale nie dlatego że to urządzenia firmy konkurencyjnej, ale dlatego, że funkcjonowały wadliwie, a firma z Leszna nie mogła sobie z tym poradzić. Być może przedobrzyli w tej sprawie, ale wykonali to nieodpłatnie, w ramach współpracy i gmina nic na tym nie straciła. Podkreślili, że na terenie gminy Witkowo funkcjonuje dużo urządzeń z ich firmy.

Pan Stanisław Tomaszewski – Kierownik ZGK wyjaśnił, że firma z Poznania miała zlecenie na szafę sterowniczą i na zainstalowanie programu w Skorzęcinie wsi, umowa określała też podłączenie 3 nowych przepompowni. Były dwa rodzaje urządzeń, więc ZGK wyraził zgodę na testujący program, do czasu oceny funkcjonowania urządzeń. Na pozostałe przepompownie (m.in. w Małachowie) nie było zgody. O ile ingerencja w przypadku przepompowni w Małachowie miała sens z uwagi na przestarzałe urządzenia, to pozostałe przypadki to samowola, przy udziale pracownika ZGK, który został za to ukarany. Firma z Poznania nie wpięła się w istniejący program, ale wprowadziła swój. Pan Kierownik zadał pytanie: czy program i system to równoznaczne określenia?

Pan Gadziński zwrócił Kierownikowi uwagę na fakt, że wykonywane przez firmę z Poznania czynności trwały z pewnością dłużej niż 1 godzinę, a nikt z Zakładu nie zareagował. A była to ingerencja w istniejący system. Przypomniał o zapisie w specyfikacji na temat włączenia nowych przepompowni w istniejący system.

Pan Edwin Dzieciuchowicz wyraził stanowisko, że działania firmy z Poznania prowadzono wbrew specyfikacji, w której określono warunki włączenia urządzeń w istniejący system.

Odnosząc się do ww. zapisu w specyfikacji, przedstawiciel firmy z Poznania stwierdził, że taki zapis stanowi naruszenie prawa o zamówieniach publicznych. Stwierdził, że Zakład Gospodarki Komunalnej wiązały z firmą z Leszna tylko opłaty za karty. Zaoferował, że firma może przejąć pisemnie pełną gwarancję na szafy sterownicze. Poinformował również, że z komputerem firmy z Leszna „nic nie zrobili”, tylko go odłączyli.

W związku z pytaniem p.Piotra Jóźwika, jakie wady miał system firmy z Leszna p. Kierownik ZGK poinformował, że według opinii pracowników systemy są niemal równorzędne, z mała przewagą na plus dla systemu z Poznania (m.in. bardziej rozbudowany, system zdalnego sterowania).

Jak wyjaśnił przedstawiciel Hydro System z Poznania, ich urządzenia to ogólnopolski inteligentny system, system lokalnego sterowania, oszczędza liczbę wyjazdów do obiektów, ponieważ monitorowanie prowadzone jest na bieżąco. Firma specjalizuje się w monitoringu przepompowni od 1995r., mają takich obiektów 1500 na terenie całego kraju. Są zespołem 10 informatyków, firmą sensu stricte informatyczną.

W związku z pytaniem Kierownika ZGK skierowanym do wykonawcy kanalizacji, w jaki sposób „szukał” firmy do monitorowania przepompowni, p.Jakubowski wyjaśnił, że wystosował do firm zapytanie o cenę. Spośród złożonych ofert wybrał ofertę najtańszą, tj. ofertę firmy Hydro System z Poznania. Między ofertą firmy z Poznania, a ofertą firmy z Leszna była różnica cenowa w wysokości 3tys.zł. W specyfikacji był zapis o włączeniu się w istniejący system, ale były dwa systemy. Pan Jakubowski stwierdził również, że współpracuje z różnymi firmami, a firma z Poznania jest rzetelna, dlatego zawarł z nią umowę na 3-letni okres. Firma z Leszna stwierdziła, że zawarcie tak długiej gwarancji jest niezgodne z prawem, ale firma Hydro System z Poznania zaryzykowała.

Pan Edwin Dzieciuchowicz stwierdził, że można mieć złe uwagi do obydwu firm, ale trzeba by trzeciego niezależnego fachowo podmiotu, który rozstrzygnąłby, która firma jest lepsza. Z pewnością jednak złamano warunki specyfikacji.

Pan Przewodniczący podziękował przedstawicielom firm i Kierownikowi ZGK za udział w spotkaniu, po czym w krótkiej dyskusji członkowie Komisji dokonali podsumowania spotkania.

Zastanawiano się nad optymalnym wyjściem z zaistniałej sytuacji, np. doprowadzeniem do stanu poprzedniego (tj. przekazanie firmie z Leszna trzech przepompowni). Na koniec dyskusji ustalono wystąpić do radcy prawnego Urzędu Gminy i Miasta o opinię prawną w omawianej sprawie, a w szczególności opinię, czy firma Hydro System miała prawo ingerencji w przepompownie zamontowane wcześniej przez PHP Hydro z Leszna i nieodpłatnie zamontować urządzenia. Po zapoznaniu się z opinią prawną, Komisja wyda opinię w tej sprawie.

 
Ad.4. Pan Stanisław Tomaszewski - Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej wspólnie z p.Ireną Reselską – Główną Księgową ZGK, przedstawili sytuację finansową Zakładu. Poinformowali m.in., że ogólny wynik finansowy Zakładu na koniec sierpnia br. wynosił 102.452,-zł. Deficytowy wynik finansowy uzyskały dwa Wydziały funkcjonujące w ramach Zakładu: Wydział Usług Komunalnych i Wydział Robót Budowlanych. Na deficyt w Wydziale Usług Komunalnych miały wpływ koszty osobowe oraz duża kwota opłaty tzw. marszałkowskiej. W związku z poruszoną przez członków Komisji kwestią koniecznej segregacji śmieci na składowisku, pani Reselska poinformowała, że opłata marszałkowska za selektywne śmieci jest niższa. Obecnie ZGK płaci tę opłatę w wysokości ok. 320tys.zł w stosunku rocznym.

Wskazano na celowość zarezerwowania w budżecie gminy i miasta środków finansowych na zakup sortowni. W związku z tym zwrócono się do p.Kierownika z prośbą, aby dokonał rozeznania w tym temacie (koszt sortowni, koszty zatrudnienia obsługi itd.) i przedstawił przygotowane informacje np. na październikowym posiedzeniu Komisji.

Pan Tomasz Deskowski pytał o kondycję oczyszczalni ścieków oraz czy ZGK przewiduje modernizację wodociągów.

Jak poinformował p.Kierownik ZGK, koszty bieżące oczyszczalni są duże. Zakład na bieżąco usuwa awarie i dokonuje konserwacji urządzeń. Oczyszczalnia funkcjonuje od siedmiu lat. Rozbudowa sieci kanalizacyjnej powoduje zwiększenie ilości oczyszczanych ścieków. Do oczyszczalni przedostają się również wody deszczowe, ale po kontrolach, sytuacja w tym zakresie nieco się poprawiła. Dwa SBR które funkcjonowały w okresie letnim, trzeba będzie przystosować do funkcjonowania w okresie całego roku. Obecnie pilniejsza od modernizacji sieci wodociągowej jest modernizacja stacji uzdatniania wody na ul.Wrzesińskiej. Jak dodała pani Księgowa, Zakład nie ma środków na inwestycje, należałoby zwiększyć amortyzację, by za dwa lub trzy lata były środki na modernizację sieci wodociągowej.

Pan Marian Walczak przypomniał o obowiązku wymiany przez gminę do 2023r. azbestowych rur, których jest ok. 8km.
„Zestawienie sprzedaży i kosztu własnego” wg stanu na koniec sierpnia br. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.5. W związku z wnioskiem zgłoszonym przez Komisję Rewizyjną, protokolantka przedstawiła informację na temat prawnych możliwości przekształcenia Zakładu Gospodarki Komunalnej w Spółkę.

W tematycznej dyskusji zastanawiano się nad wydzieleniem w formę Spółki części Zakładu, np. usługi budowlane, utrzymanie zieleni, administrowanie mieszkaniami komunalnymi. Stwierdzono, że jeśli nowa forma działalności Zakładu sprawdziłaby się, można wtedy rozważyć przekształcenie pozostałych wydziałów Zakładu. W podsumowaniu dyskusji Komisja pozytywnie odniosła się do wniosku Komisji Rewizyjnej, proponując przekształcenie w Spółkę części Zakładu Gospodarki Komunalnej, z wyjątkiem wodociągów i oczyszczalni ścieków.


Ad.6. Pani Halina Rzepecka - Skarbnik Gminy i Miasta przedstawiła „Wystąpienie pokontrolne” Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu, stanowiące informację o wynikach kompleksowej kontroli gospodarki finansowej gminy, obejmującej rok budżetowy 2008. Omawiając stwierdzone w czasie kontroli nieprawidłowości, pani Skarbnik wyjaśniła na czym one polegały i w jaki sposób zostały lub będą usunięte. Dodała, że część nieprawidłowości usunięto już w trakcie kontroli. Gmina zobowiązana jest udzielić odpowiedzi Regionalnej Izbie Obrachunkowej na przedmiotowe wystąpienie, w terminie do 7 października br.

Pytań nie zgłoszono.


Ad.7. W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p.Tomasz Deskowski:
1/ poruszył sprawę mieszkania w budynku Szkoły Podstawowej Nr 2 i zgłosił wniosek , by osobom zajmującym to mieszkanie, zaproponować mieszkanie np. w Ruchocinku. Szkoła zyskałaby wtedy dodatkowe pomieszczenia.
Pan Marian Walczak proponował przydzielenie mieszkania na Osiedlu Nr 5 w Witkowie;
2/ zgłosił wniosek o przygotowanie w budynku komunalnym przy ul.Poznańskiej 16 w Witkowie, mieszkania do wynajęcia;
- p. Piotr Jóźwik:
1/ poinformował, że przy budynku Szkoły Podstawowej Nr 2 furtka jest połamana, a w siatce ogrodzeniowej są dziury;
2/ zgłosił wniosek, by zawrzeć z firmą ochroniarską umowę, na podstawie której pracownicy ochrony dokonywaliby kontroli (w piątki i soboty) osób pijących alkohol przed sklepami, na stadionie, w parkach itp. miejscach publicznych;
3/ zgłosił wniosek o wycięcie (przycięcie) krzewów, na skrzyżowaniu ulicy Armii Poznań z ulicą Czerniejewską. Odrosty krzewów przeszkadzają przechodniom;

- p. Edwin Dzieciuchowicz zgłosił wniosek o nasadzenie niskich krzewów róż przy parkingu usytuowanym przy budynku Urzędu Gminy i Miasta, w miejsce wysokich krzewów, utrudniających wyjazd z parkingu (słaba widoczność).


O godz. 12,45 Komisja udała się do Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie, w celu zaopiniowania wniosków.

W wyniku dokonanych oględzin terenu, Komisja wyraziła następujące opinie

1/ wniosek p. Janiny Z. z Gniezna o wyrażenie zgody na budowę murowanego pawilonu w OW w miejsce straganu owocowo-warzywnego - Komisja zaopiniowała pozytywnie;

2/ wniosek Spółki „BEST” z Gniezna o wydzierżawienie dodatkowej powierzchni gruntu w OW, w celu wykonania tarasów o lekkiej konstrukcji - Komisja zaopiniowała pozytywnie.


Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 14,00.

Przewodniczący Komisji
Grzegorz Kaźmierczak

Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz