Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum 00: protokoł 36/09 z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego RM w Witkowie, odbytego w dniu 22.04.2009r.

PROTOKOŁ Nr 36/09

z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 22 kwietnia 2009r. o godz. 9,00 w sali narad Urzędu GiM, pod przewodnictwem p.Grzegorza Każmierczaka – Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Krzysztof Szkudlarek  -  Burmistrz Gminy i Miasta
- p.Marian Gadziński  -  Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta
- p.Jerzy Szczepański  -  Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Gnieźnie
- p.Elżbieta Jagielska  -  Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
- p.Michał Lewiński  -  projektant hali sportowej
- p.Pietruszewski i wspólnicy zainteresowani inwestowaniem na terenie Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie
oraz inspektorzy w Urzędzie Gminy i Miasta: Eugenia Rewers, Ilona Wasiewicz, Krystyna Witczak, Anita Frańczak, Hanna Rakowska, Piotr Janowicz.

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Grzegorz Kaźmierczak – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym przedstawił projekt porządku posiedzenia, który przyjęto bez zmian, w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3. Informacja o sytuacji finansowej Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
4. Ocena ściągalności podatków w 2008r.
5. Informacja o wysokości umorzonych podatków w 2008r.
6. Spotkanie z Dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg. Informacja Burmistrza o kosztach zimowego utrzymania dróg.
7. Zaopiniowanie spraw, mających być przedmiotem obrad kwietniowej sesji.
8. Informacja o realizacji wniosków.
9. Inne sprawy.


Ad.1. Jak wyżej.


Ad.2. Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu.


Ad.3. Informację o sytuacji finansowej Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Witkowie oraz o bezrobociu przedstawiła p.Elżbieta Jagielska – Kierownik Ośrodka.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W tematycznym komentarzu pani Kierownik poinformowała m.in., że Wojewoda Wielkopolski umniejszył środki na zasiłki okresowe, dlatego kwoty zasiłków są mniejsze i nie wystarczyło środków na wszystkie zasiłki celowe. Miesięcznie na zasiłki okresowe potrzebne są środki w wysokości 31tys.zł, ale oprócz środków od Wojewody wydaje się również środki z budżetu gminy. Ośrodek oczekuje na odpowiedź Wojewody o z zwiększenie tych środków. Z różnych form pomocy korzystało w I kwartale br. 580 rodzin. Liczba korzystających z pomocy ostatnio wzrasta, zgłaszają się osoby, które przez ostatnich kilka lat nie korzystały, wzrasta też liczba bezrobotnych i urodziło się dużo dzieci. Przybywa również osób, które Ośrodek musi umieścić w Domach Pomocy Społecznej np. ze względów zdrowotnych. Miesięczny koszt utrzymania jednego podopiecznego w DPS wynosi średnio 2.400,-zł, z tym że część odpłatności ponosi gmina, której podopieczny jest mieszkańcem. Obecnie z naszej gminy w DPS przebywa 6 osób.


Ad.4. i Ad.5. Komisja zapoznała się z informacją o ściągalności podatków oraz informacją o umorzeniach podatkowych w 2008r.
Przedmiotowe informacje stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Pani Ilona Wasiewicz udzielając członkom Komisji wyjaśnień nt. zaległości w podatkach na koniec 2008r., poinformowała m.in., że kwoty zaległości obecnie są mniejsze, ponieważ na początku 2009r. osoby fizyczne wpłaciły 15tys.zł zaległego podatku rolnego i 57tys. zł zaległego podatku od nieruchomości. Do zalegających wysyłano upomnienia oraz wystawiono tytuły wykonawcze.
Pani Eugenia Rewers udzieliła wyjaśnień na temat umorzeń podatkowych, których w 2008r. było łącznie 69.172,-zł.


Ad.6. Pan Przewodniczący powitał przybyłego na posiedzenie p.Jerzego Szczepańskiego – Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Gnieźnie, po czym oddał mu głos.
Pan Dyrektor poinformował, że na 2009r. planowana jest jedna duża inwestycja – modernizacja drogi Witkowo-Powidz, której całkowity koszt ma wynieść 6.200tys.zł, z 50% dofinansowaniem ze środków unijnych. W ramach tego zadania planowana jest również ścieżka rowerowa od ul.Dębińskiej do Strzyżewa. Przetarg na to zadanie zostanie ogłoszony w maju br. Wstępnie planowano na terenie Gminy Witkowo wykonanie jeszcze innych dróg, m.in. drogę Wiekowo-Skorzęcin, ale nie wystarczy środków, a do 2013r. nie będzie możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych.

Członkowie Komisji pytali m.in. o remonty dróg, wycinkę krzewów, zakrycie rowu od Witkowa do Chłądowa, niedokończoną drogę w Ostrowitym Prymasowskim, zniszczoną drogę w kierunku Trzemeszna, ścieżki rowerowe, zastoiska wody na ulicach.

Pan Dyrektor udzielił odpowiedzi na powyższe pytania. Poinformował m.in. o planowanych remontach i profilowaniu dróg powiatowych, o dokonanych jesienią nasadzeniach, o wycięciu w br. dużej liczby krzewów przy drogach (wycinka jeszcze trwa), o prowadzonych pracach przy odnawianiu znaków drogowych. Pan Dyrektor poinformował, że PZD stara się, by w ramach prowadzonych prac związanych z gazyfikacją, wykonać jak najwięcej prac na drogach i rowach i by tam gdzie to możliwe, sieć gazową prowadzić poza jezdniami. Wkrótce rozpoczną się prace przy podziemnej elektryfikacji Witkowa. Na zakończenie spotkania, p.Dyrektor zwrócił się do członków Komisji z prośbą, by sygnalizować mu niedociągnięcia na drogach i zgłaszać uwagi, ponieważ sam nie jest w stanie wszystkiego sprawdzać.

W punkcie tym ponadto p.Hanna Rakowska poinformowała Komisję o kosztach zimowego utrzymania dróg, które wyniosły 85.130,-zł (na planowane 100tys.zł).
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.7. W punkcie tym zaopiniowano następujące sprawy, mające być przedmiotem obrad sesji Rady Miejskiej, planowanej na dzień 24 kwietnia br.;

a/ p.Elżbieta Jagielska – Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiła projekt uchwały dotyczący odpłatności za usługi opiekuńcze. Poinformowała, że podopieczni korzystający z usług opiekuńczych, otrzymali w marcu br. nieznaczną podwyżkę emerytur lub rent i ze względu na to zwiększyła się stawka odpłatności za usługi opiekuńcze niektórym osobom nawet o 100%. Z powodu zaistniałej sytuacji niektórzy podopieczni zrezygnowali z części świadczonych usług, ponieważ nie stać ich na nie finansowo. Proponuje więc zmianę zasad odpłatności (obniżenie).
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały dotyczącej zmiany zasad odpłatności, od kwietnia br.;

b/ p.Krystyna Witczak przedstawiła projekt uchwały dotyczący stawek opłat za wstęp na teren Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie.
W wyniku dyskusji zgłoszono do projektu następujące propozycje:
1/ opłatę tygodniową za wstęp pojazdem wielośladowym proponowano ustalić w wysokości 25,-zł (w projekcie uchwały p.Burmistrz proponuje 30,-zł);
2/ opłatę dwutygodniową za wstęp pojazdem wielośladowym proponowano ustalić w wysokości 45,-zł (w projekcie – 50,-zł);
3/ opłatę cało-sezonową dla mieszkańców Gminy Witkowo proponowano pozostawić w wysokości obowiązującej obecnie tj. 30,-zł.
Pozostałe opłaty proponowane przez p.Burmistrza zaopiniowano pozytywnie;

c/ p.Piotr Janowicz przedstawił projekt uchwały, dotyczący górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za odbiór odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt;

d/ p.Janowicz przedstawił projekt uchwały, zmieniającej uchwałę Nr XXVI/248/06 o regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy i miasta. Poinformował również o propozycji zgłoszonej przez Komisję Rolnictwa, by dodać zapis zobowiązujący właścicieli działek letniskowych do wyposażenia działki w 1 kubeł na śmieci, o pojemności przynajmniej 240 litrów.
Pan Tomasz Deskowski stwierdził, że przy kolejnych zmianach regulaminu należałoby opracować mechanizm kontroli przestrzegania tego regulaminu.
Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały, z proponowaną przez Komisję Rolnictwa zmianą;

e/ p.Anita Frańczak przedstawiła projekt uchwały dotyczący uchylenia uchwały Nr XXIV/250/05 o bonifikatach od opłaty z tytułu przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości. Wyjaśniła, że o uchylenie ww. uchwały z 2005r. wystąpiła Prokuratura Rejonowa w Słupcy. W 2008r. zmieniła się ustawa o przekształceniach, bonifikaty udzielane są na warunkach określonych w ustawie, dlatego uchylenie uchwały jest uzasadnione.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały;

f/ p.Frańczak omówiła projekt uchwały dotyczący sprzedaży nieruchomości gminnej niezabudowanej położonej w rejonie ul.Kosynierów Miłosławskich w Witkowie. O kupno tego terenu na miejsca postojowe wystąpiła pani Agnieszka W., która nie posiada prawa pierwokupu. Nieruchomość ma powierzchnię 728m2, może być sprzedana w drodze przetargu, jako teren przeznaczony pod budownictwo.
W dyskusji nad projektem uchwały p.Tomasz Deskowski sugerował, by zastanowić się nad sprzedażą wszystkich czterech działek gminnych usytuowanych w tym rejonie, a p.Piotr Jóźwik proponował ująć do sprzedaży dwie działki.
W podsumowaniu dyskusji Komisja pozytywnie zaopiniowała proponowany przez p.Burmistrza projekt uchwały;

g/ zapoznano się z proponowanymi zmianami w budżecie gminy i miasta na 2009r.;

h/ dyskutowano na temat wykonania budżetu gminy i miasta za 2008r. Stwierdzono, że budżet został wykonany tak jak to założono, można jedynie mieć uwagi co do kolejności realizacji poszczególnych zadań.
Pan Tomasz Deskowski poruszył sprawę nie wykonanego utwardzenia drogi do baraków, sprawę budowanej na Rynku fontanny, sprawę organizacji parkowania w rejonie kościoła i Banku Spółdzielczego.
Pan Marian Walczak poruszył sprawę organizacji ruchu na ul. Nowej, a p.Edwin Dzieciuchowicz – sprawę niedostatecznego oświetlenia ul. Nowej.
Wyjaśnień w ww. kwestiach udzielił p.Burmistrz.
Komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu gminy i miasta za 2008r.


Ad.8. Informację o realizacji wniosków zgłoszonych przez Komisję przedstawił p.Marian Gadziński – Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta.


Ad.9. W punkcie tym poruszono następujące sprawy:
 
- p.Krystyna Witczak przedstawiła wniosek Towarzystwa Inwestycyjnego Nest Spółka z o.o. Hotel Nad Jeziorem Białym w Skorzęcinie o wyrażenie zgody na okresowe zezwolenie używania jednostek pływających napędzanych silnikami spalinowymi na Jeziorze Niedzięgiel poza sezonem letnim. Wniosek został skierowany do Zarządu Powiatu Gnieźnieńskiego, a przesłany Burmistrzowi Gminy i Miasta do wiadomości.
Komisja negatywnie ustosunkowała się do wniosku.
Pan Tomasz Deskowski proponował, by tę negatywną opinię przekazać nie tylko do Zarządu Powiatu, ale również Radnym Rady Powiatu z terenu Gminy Witkowo, Gospodarstwu Rybackiemu w Skorzęcinie i szefowi Spółki - panu Modro.
Powyższa propozycja została zaakceptowana przez pozostałych członków Komisji;

- p.Przewodniczący Komisji poruszył sprawę grożącej zawaleniem nieruchomości w Gaju.
Jak wyjaśniła p.Anita Frańczak, jest to prywatna nieruchomość;

- członkowie Komisji interesowali się Harcówką w Gaju.
Pani Marian Gadziński poinformował, że rozmawiał z przedstawicielami Hufca na temat działalności tej organizacji m.in. na bazie Gaju;

- p.Tomasz Deskowski wskazał na konieczność odnowienia i wyrównania trawników przy Szkole Podstawowej Nr 2;

- zapoznano się z pismem Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego dotyczącym rozważenia obniżenia stawek podatku od nieruchomości, dla prowadzących działalność gospodarczą;

- zapoznano się z pismem Senatora Ireneusza Niewiarowskiego, dotyczącym ustawy o funduszu sołeckim;

- p.Burmistrz poinformował, że p.Pietruszewski i p.Bialański nadal są zainteresowani budową kompleksu saun w Ośrodku Wypoczynkowym oraz dodatkowo pobudowaniem w OW dwóch basenów z ciepłą wodą. Chcieliby jednak dysponować tytułem prawnym do gruntu.
Pan Pietruszewski poinformował, że nie jest konieczna własność gruntu, wystarczy jeśli Spółka otrzyma od gminy grunt w wieczyste użytkowanie. Powierzchnia gruntu musiałaby być jednak większa niż wcześniej planowano. Chcieliby przyciągnąć ludzi do OW poza letnim sezonem m.in. odkrytym ciepłym basenem, biczami wodnymi, kawiarenką, barem. Poinformował również o złożonej p.Burmistrzowi propozycji realizacji omawianego kompleksu w ramach Spółki z Gminą, ale p.Burmistrz poinformował, że gmina nie jest zainteresowana tworzeniem przedmiotowej Spółki, ale stworzy warunki do jej powstania.
Odnosząc się do powierzchni gruntu, p.Burmistrz poinformował o zarezerwowanym na inwestycje terenie w OW o pow. 2.100m2 , który można powiększyć.
Ustalono podjąć decyzję w powyższej sprawie w czerwcu br.;

- p.Burmistrz zaprosił Radnych na zebranie informacyjne dotyczące gazyfikacji – 29 kwietnia br. o godz. 17,00 w sali OSP oraz na uroczyste zapalenie znicza gazowego – 18 czerwca br. przy Przedszkolu Miejskim;

- powitano przybyłego na posiedzenie p.Michała Lewińskiego – projektanta hali sportowej, po czym p.Burmistrz poinformował, że temat budowy hali sportowej przy Szkołach Podstawowych Nr 2 i 3 poruszany był na ostatnich spotkaniach z Radnymi Rady Miejskiej. Pan Burmistrz poprosił Radnych i projektanta o spotkanie, dla omówienia tej dużej gminnej inwestycji. Przypomniał, że gmina dysponuje dokumentacją techniczną i pozwoleniem na budowę całego kompleksu obiektów sportowych, a gmina zamierza go realizować w etapach. W budżecie gminy i miasta na 2009r. zaplanowano budowę hali sportowej, dlatego na ten zakres potrzebny jest kosztorys i stosowna dokumentacja, a budowa basenu byłaby w następnym etapie. Pan Lewiński twierdzi, że najpierw trzeba wybudować basen, bo jest podbasenie i głębsze fundamenty. Następnie p. Burmistrz poinformował o przedstawionej przez projektanta ofercie „na wykonanie zamiennych opracowań projektowych związanych ze zmianą kolejności realizacji zadań inwestycyjnych” oraz załączniku do oferty, w postaci tabeli z kosztem poszczególnych zmian. Pan Burmistrz poinformował, że analizował zakres prac koniecznych do przygotowania specyfikacji przetargowej.. Gmina chce budować etapowo i dlatego w przypadku zamiany kolejności budowy tej inwestycji, zachodzi konieczność jej przeprojektowania.

Pan Lewiński poinformował, że w części basenowej projektu znajduje się węzeł cieplny i wentylatornia. Kwota przeprojektowania omawianej inwestycji jest wysoka, ponieważ zmieniły się normy dotyczące c.o. (zmiana przepisów). Należy opracować ochronę cieplną, dokonać zmian architektonicznych (zmiana holu i wejścia), a to kwestia strony konstrukcyjnej i estetycznej obiektu, nie będzie lekko to wykonać. Wszystko to wymaga opracowania od początku do końca i leży w interesie wszystkich. Na pytania Radnych, dotyczące słabej widoczności z trybuny, p.Lewiński odpowiedział, że sprawa trybuny i kwestia widoczności na sali sportowej wynika z wielkości działki. Istnieje jednak możliwość zwiększenia widowni, poprzez zmniejszenie holu. Ponadto zamiast węzła cieplnego można zaprojektować kotłownię gazową. Odnośnie kwoty podanej w piśmie, dotyczącym przeprojektowania p.Lewiński poinformował, że od czasu podpisania umowy z gminą, na rynku usług projektowych ceny znacznie wzrosły. Musi zapłacić swoim zespołom, które to przeprojektowanie będą wykonywać, ponieważ wszystkie prace muszą być dobrze skoordynowane. Zaproponował 10% rabatu do podanej wcześniej kwoty.
Pan Burmistrz przypomniał, że wcześniej p.Lewiński mówił o 20% rabacie, ale to i tak mało. Stwierdził, że taki koszt przeprojektowania jest nie do przyjęcia i dlatego rozwiązanie tej sytuacji widzi w następujący sposób: 1/ czy p.Lewiński mógłby zezwolić pracować na swoim projekcie innemu projektantowi; 2/ można odkupić od innej firmy projekt już istniejącej hali; 3/ zakupić zupełnie nowy projekt; 4/ wykonać projekt istniejący, jednak lepiej gdyby p.Lewiński zakończył prace nad projektem.
Na zakończenie spotkania wypracowano kwotę do konsultacji w wysokości 67tys.zł brutto za przeprojektowanie kompleksu sportowego.
Pan Lewiński poinformował, że do następnego wtorku, po przeprowadzonych konsultacjach ze swoimi zespołami, udzieli odpowiedzi co do wysokości rabatu.

Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 15,45.

Przewodniczący Komisji
Grzegorz Kaźmierczak

Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz