PROTOKOŁ Nr 31/08
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 23 października 2008r. o godz. 9,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Ireneusza Kwapicha – Przewodniczącego Komisji
Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- p.Marian Gadziński - Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta
- p.Maria Dykszak - Prezes Spółdzielni Kółek Rolniczych
- p.Eugeniusz Zamiar - Prezes Gminnej Spółdzielni „SCH”
- p.Emilia Salska - przedstawiciel Banku Spółdzielczego.
Otwarcia posiedzenia dokonał p.Ireneusz Kwapich – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku posiedzenia.
Uwag nie zgłoszono, ustalono porządek w brzmieniu:
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3. Zapoznanie się z realizacją wniosków, zgłoszonych przez Komisję.
4. Zapoznanie się z działalnością instytucji obsługujących rolnictwo.
5. Inne sprawy.
Ad.1. Jak wyżej.
Ad.2. Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto po indywidualnym odczytaniu.
Ad.3. Informację o realizacji wniosków, zgłoszonych przez Komisję w ostatnich miesiącach przedstawił p.Marian Gadziński – Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta.
W nawiązaniu do wniosku dotyczącego zakupu strojów dla drużyn sportowych, proponowano ujęcie tego zadania w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, na 2009r.
W nawiązaniu do wniosku dotyczącego oświetlenia ulicznego, p.Paweł Lisiak wskazał na brak oświetlenia przy budynku Szkoły w Mielżynie, a p.Roman Popek – na niedostateczne oświetlenie w Witkowie, od Spółki WITBUD do posesji p.Rezulaka. Proponował zamontować dodatkową lampę i skierować ją w ten rejon.
Ad.4. Pan Przewodniczący Komisji powitał przybyłych na posiedzenie przedstawicieli instytucji obsługujących rolnictwo, po czym zwrócił się do nich z prośbą o przedstawienie informacji o bieżącej ich działalności.
Jako pierwsza głos zabrała p.Maria Dykszak – Prezes Spółdzielni Kółek Rolniczych. Poinformowała m.in., że SKR zatrudnia 27 stałych pracowników, a także uczniów. W sezonie zatrudnione są dodatkowe osoby. Poinformowała o rodzajach świadczonych przez Spółdzielnię usług, o trudnej sytuacji finansowej, spowodowanej m.in. zaleganiem przez rolników z płatnościami za usługi i podwyżką cen energii.
Informacja SKR stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Informację o oferowanych rolnikom kredytach związanych z klęską suszy przedstawiła p.Emilia Salska – przedstawiciel Banku Spółdzielczego. Poinformowała m.in. o procedurze związanej z przyznawaniem tych kredytów, o ich oprocentowaniu w wys. 3,5% (plus prowizja 3%), o okresie spłaty. Poinformowała również o innych kredytach dla rolników (m.in. inwestycyjnych i na zakup ziemi) i ich oprocentowaniu. W związku z pytaniami członków Komisji, pani Salska poinformowała również o aktualnym oprocentowaniu lokat bankowych.
Informację o działalności Gminnej Spółdzielni „SCH” przedstawił p.Eugeniusz Zamiar – Prezes Spółdzielni. Na wstępie poinformował, że w bieżącym roku minęło 60–lecie działalności Gminnej Spółdzielni. Obecnie GS prowadzi 14 sklepów (i 1 sezonowy w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie), 1 punkt gastronomiczny oraz piekarnię. Spółdzielnia zajmuje się handlem, świadczeniem usług i skupem, zatrudnia 88 stałych pracowników i 18 uczniów. Sytuacja finansowa Spółdzielni nie jest najlepsza, wynik finansowy oscyluje wokół zera. Wielu rolników nie wywiązało się z umów skupowych na rzepak, cena zboża obniżyła się, a węgiel drożeje.
Informacja o działalności GS stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad.5. W punkcie tym poruszono następujące sprawy:
- dyskutowano na temat koniecznego poszerzenia parkingu przy budynku Urzędu Gminy i Miasta, po czym ustalono ponownie zwrócić się w tej sprawie z wnioskiem do p.Burmistrza Gminy i Miasta;
- p.Grzegorz Kaźmierczak zwrócił uwagę na budynek w Gaju-Żeleźnicy grożący zawaleniem i wskazał na celowość zobowiązania właściciela budynku, do zabezpieczenia murów;
- p.Paweł Lisiak poruszył sprawę Strugi Bawół. Stwierdził, że obecnie w Strudze nie płynie woda, ale ścieki.
Ustalono niezwłocznie dokonać oględzin Strugi, między Maleninem a Odrowążem. Oględziny rozpoczęto o godz. 11,20.
Wyniki oględzin:
Stwierdzono, że woda wypływająca z oczyszczalni do Strugi jest mętna, sprawia wrażenie nieoczyszczonej. W związku z tym ustalono, że Komisja dokona ponownej kontroli w tym zakresie, w listopadzie.
Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 12,15.
Przewodniczący Komisji
Ireneusz Kwapich
Protokołowała:
H. Koźniewska