Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum 00: Protokoł 16/07 z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego RM w Witkowie, odbytego w dniu 7.12.2007r.

PROTOKOŁ  Nr 16/07

z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 7 grudnia 2007r. o godz. 9,00 w sali narad Urzędu GiM, pod przewodnictwem p.Grzegorza Kaźmierczaka - Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji - zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p. Krzysztof Szkudlarek  -  Burmistrz Gminy i Miasta
- p. Halina Rzepecka  -  Skarbnik Gminy i Miasta
- p. Jan Dżygała  -  Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej 
- p. Alicja Wentland  -  Dyrektor Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji
- p. Anita Frańczak  -  inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta


Otwarcia posiedzenia dokonał p. Grzegorz Kaźmierczak - Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku posiedzenia.
Uwag nie zgłoszono, przyjęto porządek w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.

2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

3. Zapoznanie się z sytuacją finansową szkół podstawowych i gimnazjów oraz z planami finansowymi szkół na 2008r.

4. Zapoznanie się z opiniami i wnioskami innych Komisji dot. projektu budżetu gminy i miasta na 2008r., wypracowanie własnej opinii na temat projektu oraz opracowanie ewentualnych wniosków w sprawie zmian w projekcie budżetu.

5. Informacja o realizacji uchwały dot. dotacji do remontów budynków komunalnych.

6. Inne sprawy (m.in. sprawa energii w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie).


Ad.1. Jak wyżej.


Ad.2. Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu przez członków Komisji.


Ad.3. Zgodnie z ustaleniem dokonanym na posiedzeniu Komisji Szkolnictwa w dniu 30 listopada br., p.Halina Rzepecka - Skarbnik Gminy i Miasta przedstawiła strukturę wydatków oświatowych, wg działów i z określeniem procentowym oraz plany finansowe poszczególnych szkół. Następnie wyjaśniła, że zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowymi, szkoły nie mogą przekroczyć przyjętego planu finansowego. Tylko jedna szkoła wystąpiła do Burmistrza o przesunięcie środków między paragrafami. Na listopadowej sesji Rada dokonała zwiększeń i przesunięć środków dla szkół i sądzi, że to wystarczy, by plany finansowe za 2007r. szkoły zamknęły. Żadna ze szkół nie wystąpiła o zwiększenie środków, z czego można wnioskować, że sytuacja szkół jest raczej dobra.

Dyskutowano na temat subwencji oświatowej, środków własnych na oświatę i kosztów utrzymania placówek oświatowych.


Ad.4. Projekt budżetu na 2008r. omówiła pani Skarbnik. Przedstawiła m.in. strukturę dochodów i strukturę wydatków, w tym wydatków majątkowych.

W tematycznej dyskusji p.Przewodniczący Komisji wskazał na konieczność odnowy elewacji budynku Komisariatu Policji oraz poruszył problem niszczonej drogi leśnej w Ćwierdzinie przez ciężkie samochody wożące żwir.

Pani Skarbnik udzieliła odpowiedzi na pytania członków Komisji, po czym poinformowała, jakie budynki komunalne i grunty, gmina planuje sprzedać w 2008r., co wywołało krótką dyskusję nt. celowości sprzedaży domków letniskowych.

Następnie p.Przewodniczący Komisji odczytał  opinię Komisji Szkolnictwa, Kultury, Sportu i Opieki Społecznej oraz opinię Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego na temat projektu budżetu gminy i miasta na 2008r.

W nawiązaniu do wniosku Komisji Szkolnictwa o zwiększenie środków na kulturę fizyczną (ze 135tys.zł na 145tys.zł), p.Piotr Jóźwik poinformował, że uczestniczył w spotkaniu Burmistrza z przedstawicielami Klubu Sportowego "Vitcovia" m.in. na temat dofinansowania Klubu w wysokości 3tys.zł i na temat autobusu. W związku ze sprzedażą autobusu, w 2008r. wzrosną koszty przewozu zawodników ww. Klubu, stąd propozycja zwiększenia środków. 
 
W związku z uwagą p.Przewodniczącego Komisji, że Komisje Szkolnictwa i Rolnictwa nie wskazały źródła sfinansowania proponowanych dodatkowych zadań, p.Burmistrz zapewnił, że poszuka środków na ich realizację. Odnośnie wnioskowanego przez Komisję Rolnictwa zakupu pojemników na odpady segregowane p.Burmistrz stwierdził, że w styczniu lub lutym 2008r. trzeba będzie te pojemniki kupić, z tym że większe. Właściciel pojemników ustawionych na terenie miasta i gminy - p.Gołębiak zamierza je sprzedać, więc zorientuje się w cenie. Pan Burmistrz poruszył również sprawę dużego kosztu wywozu pojemników na tzw. pety z Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie i konieczności zwiększenia ich liczby w okresie sezonu. Poza sezonem letnim kontenery winny być zabezpieczone (schowane), a wystawione małe pojemniki. Za wywóz gruzu z remontu domków letniskowych dzierżawcy winni płacić we własnym zakresie, np. wynajmując ZGK.

Pan Marian Walczak wskazał na potrzebny jego zdaniem remont zadaszenia na Stadionie.

W dalszej dyskusji, p.Edwin Dzieciuchowicz w imieniu mieszkańców ul.Wschodniej pytał o plany odnośnie utwardzenia ulicy, w stronę ul.Północnej.
Jak wyjaśnił p.Burmistrz, na 2008r. planowana jest na ww. ulicy kanalizacja burzowa. Utwardzenie planowane jest na ul.Piwnej, Kosynierów Miłosławskich i ul.Lotniczej.

Podsumowując wyniki analizy projektu budżetu, Komisja uznała projekt budżetu gminy i miasta na 2008r. za skonstruowany właściwie i zaopiniowała go pozytywnie, proponując wprowadzenie do budżetu wnioskowanych przez Komisję Rolnictwa i Komisję Szkolnictwa dwóch zadań, tj. zakupu kontenerów na szkło i plastyk i zwiększenie w dziale 926 środków na kulturę fizyczną o 10tys.zł z planowanych 135tys.zł na 145tys.zł.
Wypracowana przez Komisję opinia stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Zgodnie z obowiązującą procedurą uchwalania budżetu (uchwała Nr X/98/99), przedmiotowa opinia wraz z opiniami pozostałych Komisji, zostanie przekazana Burmistrzowi Gminy i Miasta.


Ad.5. Informację o realizacji uchwały Nr III/19/06 Rady Miejskiej z dnia 29 grudnia 2006r. w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowej na remont komunalnych budynków mieszkalnych Gminy i Miasta Witkowo przedstawił p.Jan Dżygała - Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej w Witkowie. Przypomniał, że Rada Miejska przyznała omawianą dotację w wysokości 50tys.zł. Do dnia dzisiejszego wykorzystano 46.490,-zł, ale do końca roku dotacja zostanie wykorzystana w 100%.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Członkowie Komisji interesowali się kosztami remontu pieców i wymiany drzwi, na ich pytania p.Dżygała udzielił odpowiedzi.


Ad.6. W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

1/ p.Anita Frańczak przedstawiła wniosek p.Jerzego Kozłowskiego o sprzedaż części działki o pow. ok.155m2, zabudowanej prowadzonym przez niego sklepem przy ul.Wojska Polskiego w Witkowie. Pani Frańczak wyjaśniła, że wnioskodawcy nie przysługuje prawo pierwokupu, ponieważ nie jest to grunt rolny. Gmina może przedmiotowy grunt sprzedać, ale tylko w drodze przetargu.
Komisja większością głosów opowiedziała się za sprzedażą ww. gruntu;

2/ zapoznano się z przedstawionymi przez Dyrektora OKSiR-u następującymi dokumentami: rozliczeniem zużycia energii elektrycznej w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie i zestawieniem mocy umownej i pobranej w OW w 2007r.(stanowiącymi załączniki do nin. protokołu) oraz fakturami zakupu energii w 2007r. i umowami z 2001r. dot. sprzedaży energii elektrycznej w OW.
Po czym głos zabrała p.Alicja Wentland - Dyrektor OKSiR-u. Stwierdziła m.in., że obecne trudności zaczęły narastać od 1991r., nie było wystarczających środków na regulowanie należności za energię i na podatek. Określenie wielkości rocznego zapotrzebowania na energię jest trudne, a za niewykorzystaną energię trzeba Zakładowi Energetycznemu płacić. Umowy z ZE zawarte są na czas nieokreślony, nie było możliwości wyboru innej taryfy, OKSiR musi płacić należność zaliczkowo (przedpłata) i na koniec każdego miesiąca. Każda z czterech trafostacji rozliczana jest oddzielnie, dzierżawcy płacą uśrednioną stawkę. Od stycznia 2008r. zmienią się zasady i energia będzie zamawiana nie rocznie, ale miesięcznie.
Stwierdzono, że OKSiR jest traktowany przez Zakład Energetyczny jak zakład prowadzący działalność gospodarczą, ZE jest monopolistą, za niewykorzystaną energię i za przekroczenia OKSiR płaci więcej i jest to rodzaj kary finansowej. Ale to też kwestia treści umowy, która jest korzystna dla ZE, a powinna być elastyczna i na przyszłość winna być parafowana przez radcę prawnego. Poruszono też kwestię strat na przesyłach i prawdopodobnej kradzieży energii. Stwierdzono, że najlepszym rozwiązaniem byłoby przekazanie sieci Zakładowi Energetycznemu, a do tego czasu należałoby zastanowić się nad treścią umowy, radca prawny winien ją przeanalizować.
Pan Piotr Jóźwik poruszył sprawę płynności finansowej OKSiR-u. Stwierdził, że na początku roku Ośrodek winien otrzymać z budżetu gminy dotację na regulowanie należności za energię (subkonto).

Na podstawie otrzymanych z OKSiR-u dokumentów p.Tomasz Deskowski dokonał obliczenia ceny 1kw w przypadku niedoszacowania zamówionej mocy energii i w przypadku jej przeszacowania (o 50%). Kwoty te wyniosły odpowiednio: 26,-zł i 16,60zł, z czego wywnioskowano, że korzystniejsze jest przeszacowywanie zamówień, ponieważ w takiej sytuacji cena jest niższa, a dzierżawcy płacą 100% należności (tj. do wysokości szacunku).

Pan Burmistrz stwierdził, że wartościowo energia się bilansuje. Na liniach przesyłowych maksymalnie może być do 10% strat. Odnośnie subkonta wyraził zdanie, że nie ma potrzeby jego tworzenia. Następnie p.Burmistrz poprosił p.Piotra Grabię - specjalistę w zakresie spraw energetycznych, by wyjaśnił członkom Komisji omawianą kwestię. Pan Grabia poinformował, że od 2008r. kara za przekroczenie zamówionej mocy będzie 10 razy większa (obecnie jest dwukrotna). Ponadto wyjaśnił, że moc nie ma związku ze zużytą energią.

Na tym posiedzenie zakończono - o godz. 13,10.

Przewodniczący Komisji
Grzegorz Kaźmierczak

Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz