Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum 00: Protokoł 17/07 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego RM w Witkowie, odbytego w dniu 27.11.2007r.

PROTOKOŁ  Nr 17/07

z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 27 listopada 2007r. o godz. 9,00 w sali narad Urzędu GiM, pod przewodnictwem p.Ireneusza Kwapicha - Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji - zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p. Krzysztof Szkudlarek  -  Burmistrz Gminy i Miasta
- p. Elżbieta Kiełpińska  -  Sekretarz Gminy i Miasta
- p. Halina Rzepecka  -  Skarbnik Gminy i Miasta
- p. Jan Dżygała  -  Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej
- p. Arkadiusz Nowak  -  Dyrektor Spółki Alkon
- p. Magdalena Całka-Zobel  -  Powiatowy Lekarz Weterynarii w Gnieźnie
- p. Anna Kwapich  -  inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta

Otwarcia posiedzenia dokonał p. Ireneusz Kwapich - Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym przedstawił projekt porządku posiedzenia i spytał o ewentualne uwagi.
Uwag nie zgłoszono, przyjęto porządek posiedzenia w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.

2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

3. Spotkanie z Powiatowym Lekarzem Weterynarii.

4. Sprawa segregacji nieczystości i podwyższenia opłat za składowanie nieczystości.

5. Zaopiniowanie projektu budżetu gminy i miasta na 2008r.

6. Inne sprawy.


Ad.1. Jak wyżej.


Ad.2. Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu przez członków Komisji.


Ad.3. Pan Przewodniczący powitał przybyłą na posiedzenie p.Magdalenę Całka-Zobel, Powiatowego Lekarza Weterynarii w Gnieźnie, po czym oddał jej głos.

Pani Całka-Zobel poinformowała m.in., co następuje: Na terenie gminy Witkowo znajduje się 460 stad trzody chlewnej. Rolnicy zobowiązani są do złożenia oświadczenia nt. podmiotu działającego na rynku pasz. Jeśli do końca roku nie złożą takiego oświadczenia (które może być wypełnione w siedzibie Weterynarii w Gnieźnie), to od 1.01.2008r. nie będą mogli sprzedawać świń. Rolnicy wiedzą o tym obowiązku od dawna, ale stosunkowo niedużo tych oświadczeń wpłynęło, wobec czego prosiła członków Komisji o pomoc w upowszechnieniu tej informacji. Następnie pani Całka-Zobel rozdała ulotki na temat choroby  Aujeszkyego u świń i stwierdziła, że jeśli Polska nie wejdzie w unijny program walki z tą chorobą, to w rezultacie może być zabroniony wywóz świń za granicę. Przypadków tej choroby jest w Polsce niedużo, ale konieczne są badania, by to udowodnić. Po odczytaniu referatu "Program Zwalczania Choroby Aujeszkyego świń w latach 2008-2013" , pani Całka-Zobel poinformowała, że program będzie finansowany z budżetu Państwa i częściowo z Unii Europejskiej. Następnie udzieliła odpowiedzi na pytania członków Komisji.


Ad.4. W punkcie tym omówiono sprawę nieczystości i podwyższenia opłat za składowanie nieczystości.

Jako pierwszy głos zabrał p.Jan Dżygała - Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej w Witkowie. Poinformował, że od 1 stycznia 2008r.nastąpi podwyżka opłaty tzw. marszałkowskiej, o 60,-zł na 1 tonie, wobec czego zachodzi konieczność szybkiego zajęcia się tą sprawą. Druga sprawa to to, że składowiska będą kontrolowane i zamykane te, na których nie będzie segregacji nieczystości. Obecnie obowiązuje cena składowania nieczystości - 62,68zł od tony. Po obliczeniach, Zakład proponuje od 1 stycznia 2008r. opłatę za 1 tonę w wysokości 131,26zł brutto. Za wywóz pojemników o pojemności 240 litrów, opłata wzrosłaby o 4,67zł, odpowiednio więcej wzrosłaby opłata za kontenery. Po podwyżce opłaty marszałkowskiej o 500%, Zakład będzie musiał płacić tę opłatę rocznie w wysokości 270tys.zł. Celem tak drastycznej podwyżki jest zmuszenie samorządów do wprowadzenia segregacji na składowiskach. A segregacja u źródła, czyli w posesjach i mieszkaniach, to konieczność wyposażenia mieszkańców w siedem różnego koloru worków, z czym wiążą się znaczne koszty. Pan Dżygała poinformował również, że na dobę na składowisku nie może być złożonych więcej niż 10 ton śmieci.

Pan Arkadiusz Nowak poinformował, że firma Alkon zajmuje się kompleksową obsługą terenu Osiedla Nr 5 w Witkowie, ale ma też umowę na wywóz pojemników do selektywnej zbiórki z terenu gminy. Jest to firma prywatna, z centralą w Poznaniu i bazą w Gnieźnie, ogółem zatrudnia ponad 500 pracowników. Baza w Gnieźnie, której jest dyrektorem, kompleksowo zajmuje się gospodarką komunalną na terenie Gniezna (czystość, zieleń, parki, bieżące utrzymanie) i wywozem nieczystości w Gminie Witkowo. Nawiązując do sprawy segregacji na składowisku stwierdził, że jej wprowadzenie jest konieczne, przedłuży funkcjonowanie składowiska z 15 do 20 lat i obniży koszty mieszkańców (segregacja nieczystości na Osiedlu Nr 5 obniżyła koszty mieszkańców za wywóz śmieci, o 40%). Ale konieczne jest wspólne działanie i m.in. zgniatanie petów. Wskazał ponadto na konieczność zakupu sprzętu do segregacji na składowisku, najlepiej ruchomą taśmę segregującą, której koszt wynosi ok. 100tys.zł. W związku z uwagą p.Eugeniusza Czaplickiego o potrzebie ustawienia pojemników na makulaturę, p.Nowak poinformował, że obecnie nie ma wolnych pojemników, ale jeśli Burmistrz podejmie taką decyzję, to pojemniki zostałyby zakupione. Następnie p.Nowak poinformował, że firma Alkon chciałaby wydzierżawić od gminy na składowisku w Chłądowie teren o pow. 100m2, na wtórną segregację, tj. segregację nieczystości z pojemników z terenu gminy Witkowo, by nie ponosić kosztów ich przewozu do Gniezna.

Komisja pozytywnie zaopiniowała ww. wniosek firmy Alkon.

W dalszej dyskusji ponownie zabrał głos p.Jan Dżygała. Stwierdził, że do końca roku ZGK nie jest w stanie uruchomić taśmy segregującej, to wymaga czasu m.in. na ogłoszenie przetargu, uzyskanie zezwoleń itd. Poza tym przy taśmie konieczne jest zatrudnienie 5 pracowników i 1 operatora. Koszt zakupu urządzeń do segregacji nieczystości na składowisku to jego zdaniem kwota 130 do 150tys.zł. Odnośnie podwyżki ceny składowania nieczystości, p.Kierownik poinformował, że w dniu jutrzejszym przedstawi p.Burmistrzowi projekt uchwały w tej sprawie, wraz z kalkulacją, omówi też kwestię ewentualnego wcześniejszego terminu sesji Rady Miejskiej.

Komisja postanowiła przekazać p.Burmistrzowi sugestię ujęcia w projekcie budżetu na 2008r. kwoty130-150tys.zł na zakup urządzeń do ww. segregacji, jeśli ZGK przedstawi analizę kosztów tego zadania. W związku z tak znaczną podwyżką, członkowie Komisji, p.Dżygała oraz p.Nowak wyrazili obawy, że część śmieci będzie wywożona do lasów i rowów.

Korzystając z obecności p.Nowaka i p.Dżygały na posiedzeniu, p.Grzegorz Kaźmierczak poinformował o wyrzucaniu nieczystości (w workach) w Ćwierdzinie, przy pojemniku na selektywną zbiórkę. Rodzaj śmieci i regularność ich wyrzucania (pierwszy czwartek m-ca) sugeruje, że są to odpady ze sklepu z Witkowa.

Pan Dżygała  stwierdził, że ZGK może zabierać te worki, o ile p.Burmistrz wyrazi zgodę na refundację kosztów.

Pan Nowak obiecał sprawdzić powyższe fakty.


Ad.5. Projekt budżetu gminy i miasta na 2008r. omówiła p.Halina Rzepecka - Skarbnik Gminy i Miasta. Poinformowała m.in., że przedmiotowy budżet rozliczono nadwyżką, która zostanie przeznaczona na spłatę wcześniej zaciągniętej pożyczki na kanalizację sanitarną. Rezerwę ogólną przewidziano w wysokości 110tys.zł, a dochody z tytułu zezwoleń na sprzedaż alkoholu - w wysokości 160tys.zł. Następnie pani Skarbnik omówiła m.in. strukturę dochodów i strukturę wydatków. W związku z pytaniem p.Eugeniusza Czaplickiego, pani Skarbnik wyjaśniła, że remont świetlic wiejskich będzie wykonany w 2008r. (zadanie przesunięte z 2007r.), ale wprowadzanie tego zadania już teraz, nie jest jej zdaniem celowe.

Wydatki majątkowe na 2008r. oraz wieloletnie zadania inwestycyjne omówił z szerokim tematycznym komentarzem p.Krzysztof Szkudlarek - Burmistrz Gminy i Miasta. Odnośnie dofinansowania remontu świetlic wiejskich ze środków unijnych poinformował, że zasady tego dofinansowania zmieniły się. Gmina może złożyć jeden projekt, w kwietniu lub maju, ale tylko na trzy świetlice. Jest natomiast możliwość złożenia dwóch wniosków przez organizacje z terenu gminy i m.in. kościół. Gmina przygotowała przedmiary na 6 świetlic, wobec czego trzeba będzie podjąć decyzję, które świetlice zostaną w projekcie ujęte. Wstępnie proponował ująć Małachowo Złych Miejsc, Ruchocinek i Wiekowo. Jeśli chodzi o świetlicę w Mielżynie, o dofinansowanie jej remontu może wystąpić OSP, jako właściciel obiektu.

Następnie wywiązała się dyskusja. Członkowie Komisji pytali m.in. czy w projekcie budżetu p.Burmistrz zaplanował zwiększone środki dla Klubu Sportowego "Vitcovia", środki na zakup sprzętu dla ZGK, środki na dofinansowanie Spółki Wodnej. Pan Henryk Mucha przedstawił p.Burmistrzowi 3 wersje rozbudowy parkingu przy budynku Urzędu Gminy i Miasta. Pan Eugeniusz Czaplicki i p.Paweł Lisiak stwierdzili, że na terenach wiejskich nie wykonuje się takich prac jak np. remont i budowa chodników, środki w większości przeznaczane są na potrzeby miasta. Pan Czaplicki wskazał na zasadność wykonania przejścia dla pieszych i chodnika na ul.Dworcowej. Pytano również o plany co do dalszej kanalizacji terenu gminy i poruszono sprawę nieestetycznego budynku Komisariatu Policji w Witkowie.

Ustosunkowując się do poruszonych przez członków Komisji spraw, p.Burmistrz wyjaśnił m.in., że należałoby zastanowić się nad ewentualną reorganizacją lub dosprzętowieniem ZGK, ale najważniejszy jest rachunek ekonomiczny. Faktem jest, że opłata marszałkowska wzrosła o 500%, a zakup taśmy segregującej wiąże się z zatrudnieniem kilku pracowników, ale należy rozważyć, czy koszty nie będą mniejsze bez zakupu ww. taśmy i bez tych pracowników. Kierownik ZGK winien przedstawić koncepcję (analizę) do tego tematu. Odnośnie terenów wiejskich p.Burmistrz stwierdził, że wykonywane są zarówno drogi jak i chodniki, ze środków na rekultywację i ze środków własnych. Do Urzędu Marszałkowskiego gmina zgłosiła do dofinansowania ze środków na rekultywację dwie drogi, ponieważ więcej dofinansowania nie otrzymamy. Koszt budowy dróg jest bardzo duży, bo 1km kosztuje 300tys.zł, a potrzeb na terenie gminy dużo, dlatego trudno jest wybrać. Odnośnie ul.Dworcowej p.Burmistrz poinformował, że rozmawiał już na ten temat. Odnośnie kanalizacji - w dalszej kolejności kanalizowany będzie m.in. Ruchocinek. Odnośnie budynku Komisariatu - gmina może odnowić całą elewację tego budynku. Następnie  p.Burmistrz zwrócił się do członków Komisji z pytaniem, czy sprawdziły się ich zdaniem dodatkowe patrole policyjne w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie, w okresie sezonu letniego i czy zaplanować takie samo zadanie na 2008r.

Członkowie Komisji przyznali, że ww. patrole sprawdziły się i celowe jest zaplanowanie kwoty 15tys.zł na ten cel na 2008r.

W związku z propozycją p.Mariana Walczaka, by zwiększyć liczbę pojemników (kontenerów) na nieczystości, po krótkiej dyskusji jednogłośnie uznano, że wniosek w tej sprawie zostanie przekazany jako wniosek do projektu budżetu na 2008r.

W podsumowaniu dyskusji Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu gminy i miasta na 2008r. (6 głosów "za", 3 wstrzymujące się), wnioskując o wprowadzenie do przedmiotowego budżetu dodatkowego zadania - zakup kontenerów na szkło i plastyk, na teren gminy i miasta.


Ad.6. W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

1/ sprawa koniecznej wycinki krzewów przy drogach. Proponowano rozważyć wycięcie tych krzewów przez mieszkańców danej wsi, o ile znalazłyby się w budżecie środki na ten cel;

2/ p.Anna Kwapich rozdała członkom Komisji druki oświadczenia lustracyjnego. W związku z ustawową zmianą druków, Wojewoda Wielkopolski ponownie wystąpił do radnych o złożenie ww. oświadczenia. Termin złożenia wynosi 3 miesiące od daty otrzymania pisma Wojewody.

Na tym posiedzenie zakończono - o godz. 13,20.

Przewodniczący Komisji
Ireneusz Kwapich

Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz