Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum 00: Protokoł 10/07 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej RM w Witkowie, odbytego w dniu 11.06.2007r.

PROTOKOŁ Nr 10/07

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 11 czerwca 2007r. o godz. 9,30 w sali posiedzeń  Urzędu GiM, pod przewodnictwem p.Edwina  Dzieciuchowicza - Zastępcy Przewodniczącego Komisji


Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji - zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Jan Dżygała  -  Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej
- p.Magdalena Podsiadłowska-Pawlak  -  radca prawny Urzędu Gminy i Miasta
- p.Tomasz Radacz  -  inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta.

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Edwin Dzieciuchowicz - Zastępca Przewodniczącego Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym ustalono porządek posiedzenia, w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3. Kontrola przeprowadzonych przetargów - analiza wybranego zamówienia publicznego.
4. Zapoznanie się z pismem p.Ewy Antczak-Izydorek dot. czynszów dzierżawnych w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie.
5. Inne sprawy.
6. Kontrola Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie w zakresie przygotowania do sezonu letniego.


Ad.1. Jak wyżej.


Ad.2. Pan Jan Dżygała - Kierownik ZGK poinformował, że na poprzednim posiedzeniu Komisji w dniu 21 maja br. podając dane o kosztach utrzymania składowiska za IV miesiące br. pomyłkowo podał, że wywóz odpadów niebezpiecznych kosztował 3.846,-zł. Faktyczny koszt tego wywozu to kwota 344,25zł, natomiast kwota 3.846,-zł to suma kilku pozycji: koszt spychania śmieci, wywozu odpadów niebezpiecznych i monitoringu. Na prośbę Komisji p.Kierownik przedstawił kserokopie faktur, dokumentujących poszczególne koszty utrzymania składowiska.
Kserokopie te stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami dokonano w protokole z poprzedniego posiedzenia stosownych poprawek, po czym protokoł Nr 9/07 został przez Komisję przyjęty.


Ad.3. Zapoznano się z informacją o rozstrzygniętych i ogłoszonych przez gminę przetargach nieograniczonych.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Po czym ustalono, że Komisja dokona kontroli dokumentacji przetargu nieograniczonego na wykonanie remontu domków letniskowych i świetlicy w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie.

Poproszony na posiedzenie p.Tomasz Radacz, dla tematycznego wprowadzenia przybliżył członkom Komisji obowiązujące w przedmiocie przetargów przepisy prawne i stosowane w Gminie Witkowo praktyki w tym zakresie. Poinformował m.in., że zgodnie z ustawą - prawo zamówień publicznych, gmina musi ogłosić przetarg na zadania, których wartość przekracza 6 tys. euro. Od 14 czerwca br. będzie to kwota 14 tys. euro. Do specyfikacji istotnych warunków danego zamówienia publicznego, dołącza się wzór umowy, jaka zostanie zawarta z firmą, która dany przetarg wygra. Ogłoszenia o przetargu umieszczane są w Biuletynie Informacji Publicznej (tzw. BIP) oraz w Portalu Zamówień Publicznych. Przy wyborze ofert Gmina przyjęła kryterium ceny. Potencjalni oferenci mogą zgłaszać ewentualne zapytania odnośnie przetargu, nie później niż 6 dni przed rozstrzygnięciem danego przetargu. Ustalone w specyfikacji wadium, które należy wpłacić by móc w przetargu uczestniczyć, należy uiścić w kasie Urzędu Gminy i Miasta gotówką, lub przelewem na rachunek Urzędu w takim terminie, by środki te wpłynęły na konto Urzędu przed otwarciem przetargu. Firmom które nie wygrały danego przetargu zwraca się wadium bezpośrednio po ogłoszeniu wyników przetargu, a firmie która przetarg wygrała - z reguły po zawarciu umowy. Powołana przez Burmistrza pięcioosobowa Komisja Przetargowa ma charakter stały, jej Przewodniczącym jest p.Marian Gadziński - Zastępca Burmistrza. Komisja może pracować w trzyosobowym składzie, ale najczęściej pracuje w czteroosobowym składzie. Firma która przetarg wygrała, zobowiązana jest przedstawić w dniu podpisania umowy zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Na wykonane prace ustala się z reguły 3-letni okres gwarancji (zapis w umowie). Za każdy dzień zwłoki naliczane są kary umowne, jest to określony w umowie procent od wartości prac. Gmina nie wypłaca zaliczek żadnym firmom. Nadzór nad małymi zadaniami sprawują pracownicy Urzędu Gminy i Miasta, natomiast przy większych inwestycjach wybiera się inspektora nadzoru, przy czym z reguły jest to osoba, która opracowała przedmiar i kosztorys inwestorski.
Następnie p.Radacz przedstawił Komisji całość dokumentacji, związanej z przetargiem na remont domków letniskowych i świetlicy w OW, w tym również dokumentację pracy Komisji Przetargowej. W trakcie analizy przedmiotowej dokumentacji, p.Radacz udzielał członkom Komisji wyczerpujących wyjaśnień. Kosztorys inwestorski omawianego zadania, wykonała firma DORBUD. Wartość zadania wynosiła nieco poniżej 6 tys.zł, ale wadium zostało określone. Po ogłoszeniu przetargu wpłynęło jedno pytanie o sprecyzowanie informacji o pracach elektrycznych, na które pytający otrzymał od Urzędu GiM odpowiedź. Na przetarg wpłynęło 13 ofert, wszystkie z zachowaniem wymaganego czasu złożenia. Po otwarciu i odczytaniu ofert, Komisja przystąpiła do pracy. Jedną z ofert wykluczono z uwagi na brak wadium (wadium wpłynęło dopiero na drugi dzień). Siedem innych ofert odrzucono z uwagi na inne uchybienia, m.in. z uwagi na nieaktualne zaświadczenia. Spośród pozostałych ofert Komisja Przetargowa wskazała na ofertę firmy MOSTOSTAL-STOLBUD ze Słupcy za cenę 202.512,-zł, jako ofertę jej zdaniem najkorzystniejszą. Oferta opiewała na kwotę mniejszą od kosztorysu o ok. 40tys.zł. Pan Burmistrz dokonał wyboru oferty, zgodnie z opinią Komisji Przetargowej. Od procedury przetargowej było jedno odwołanie (protest), które zostało oddalone. Wynik przetargu został ogłoszony zgodnie z wymogami, po czym podpisano umowę z wybraną firmą.

Do skontrolowanej dokumentacji ww. przetargu Komisja nie zgłosiła zastrzeżeń.


Ad.4. Pan Edwin Dzieciuchowicz poinformował, że p.Przewodniczący Rady Miejskiej skierował do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną pismo p.Ewy Antczak-Izydorek, będącej właścicielką domu letniskowego i dzierżawcą gruntu w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie. Po czym odczytał przedmiotowe pismo.
Następnie p.Magdalena Podsiadłowska-Pawlak - radca prawny Urzędu Gminy i Miasta udzieliła Komisji wyjaśnień na temat poruszonych w ww. piśmie spraw. Stwierdziła m.in., co następuje: Państwo Izydorkowie twierdzą, że dom w OW w Skorzęcinie jest domem mieszkalnym, a nie rekreacyjnym. To jednak, że dom może służyć do mieszkania, nie oznacza, że jest mieszkalny, ponieważ autorka pisma mieszka w Poznaniu, Skorzęcin nie jest jej centrum mieszkalnym. Rada uchwaliła stawki podatków, a odnośnie OW Skorzęcin ma tu zastosowanie stawka od domów letniskowych. Samorządowe Kolegium Odwoławcze zaakceptowało decyzję Gminy w przedmiocie naliczenia stawek podatku od nieruchomości od domu letniskowego autorki pisma. Decyzja ta została wprawdzie uchylona przez Naczelny Sąd Administracyjny, ale ze względów formalnych, a nie merytorycznych. Kilka lat temu Stowarzyszenie Użytkowników Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie wystąpiło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeciwko zawyżaniu czynszu dzierżawnego. Do czasu rozstrzygnięcia sprawy, Urząd Gminy i Miasta na 2 lata zawiesił opłacanie czynszów. W 2001r. UOKiK stwierdził nieważność umów o dzierżawę gruntów w części dotyczącej czynszów dzierżawnych. W oparciu o decyzję tego Urzędu, 15 dzierżawców złożyło skargi o zwrot części czynszów, a biegli obliczyli jaka kwota powinna być w poszczególnych przypadkach zwrócona. Sąd nakazał również negocjacje co do wysokości przyszłych stawek czynszu. Odbyto w związku z tym 8 spotkań z przedstawicielami Stowarzyszenia, ustalono w drodze negocjacji stawki za teren zabudowany i teren niezabudowany oraz podpisano stosowne porozumienie w tej sprawie. Tylko Państwo Izydorkowie nie zaakceptowali wynegocjowanych stawek, nie respektują ich i wystąpili do UOKiK ze skargą na Burmistrza. Postanowieniem Nr RPZ 4/2005 z dnia 13 lipca 2005r. UOKiK umorzył postępowanie, uznając, że dopełniono obowiązku negocjacji, czynsze nie zostały dzierżawcom narzucone, a stawki są nawet niższe niż w innych Ośrodkach. Następnie radca prawny odniosła się do sprawy wieczystego użytkowania gruntów w Skorzęcinie. Wyjaśniła, że ustawa dawała do 2005 r. prawo żądania oddania gruntu w wieczyste użytkowanie, ale pod bezwzględnym warunkiem, że zabudowa jest legalna, tzn. właściciel uzyskał pozwolenie na budowę. Jedynie 10 podmiotów miało takie pozwolenie i gmina oddała im dzierżawiony grunt w wieczyste użytkowanie. Osoby które wystąpiły w tej sprawie do Sądu, a nie miały ww. pozwoleń, w tym m.in. Państwo Izydorkowie, sprawy przegrały. Rada Miejska nie musi podejmować uchwały o oddaniu gruntów w wieczyste użytkowanie wszystkim dzierżawcom. W br. wygasły umowy 10-letnie na dzierżawę gruntów, obecnie umowy podpisywane są na 3 lata. Burmistrz nie ma jednak obowiązku podpisania z Państwem Izydorek dalszej umowy, możliwy jest zwrot nakładów. Gmina jest właścicielem gruntów, a prawo własności (a nie dzierżawa) jest prawem konstytucyjnym. Dzierżawca może mieć prawo pierwokupu, ale wtedy, jeśli właściciel gruntu chce sprzedać grunt. W przypadku dzierżawy nie ma też podstawy do zasiedzenia.

Po zapoznaniu się z pismem p.Ewy Antczak-Izydorek, wysłuchaniu wyjaśnień radcy prawnego Urzędu Gminy i Miasta oraz zapoznaniu się z motywami umorzenia postępowania przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowieniem z dnia 13 lipca 2005r. Komisja stwierdziła, że podniesione w piśmie zarzuty są bezpodstawne. W działaniu Burmistrza nie dopatrzono się działań powodowanych "zemstą", ani noszących znamiona szykany. Na takie stanowisko Komisji wpłynęła w szczególności treść postanowienia Prezesa UOKiK z dnia 13 lipca 2005r., z którego wynika, że Burmistrz wykonał decyzję Prezesa UOKiK z 2001r., wskazaną przez panią Izydorek.


Ad.5. W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p,Jan Dżygała - Kierownik ZGK nawiązując do proponowanej przez Zakład podwyżki ceny za składowanie śmieci na składowisku w Chłądowie, przypomniał, że dołączona do wniosku o tę podwyżkę kalkulacja, została sporządzona na podstawie kosztów ubiegłorocznych, natomiast dane o których była mowa na poprzednim posiedzeniu, dotyczą kosztów utrzymania składowiska w bieżącym roku. Pan Kierownik zapewnił, że podwyżka ceny składowania nieczystości, nie spowoduje do końca roku wzrostu kosztów wywozu, tzn. Zakład nie będzie pobierał od swoich klientów większej opłaty za wywóz śmieci.

Następnie wywiązała się dyskusja nt. wielkości zatrudnienia na składowisku. Jak wyjaśnił p.Kierownik, zatrudnienie dwóch osób jest konieczne, jest to wymóg bhp. Jedna z tych osób posiada egzamin państwowy, bezwzględnie wymagany do nadzoru nad składowiskiem;

- Komisja zgłosiła wniosek, aby każdy bez wyjątku właściciel posesji miał zawartą umowę z firmą na wywóz nieczystości stałych  (płynnych, o ile posesja nie jest podłączona do kolektora sanitarnego). W tym celu powinny być przeprowadzone wyrywkowe kontrole posesji, podczas których właściciel okazałby się dokumentem wywozu nieczystości.
Ustalono przekazać powyższy wniosek Komisji Rolnictwa, która w zakresie swojej działalności ma m.in. sprawy ochrony środowiska;

- zapoznano się z wyjaśnieniami p. Mariana Łukowskiego - Dyrektora Gimnazjum w Witkowie, nt. przedstawionej na poprzednim posiedzeniu Komisji informacji o kosztach hali sportowej (zakupy, wynagrodzenia).
Przedmiotowe wyjaśnienia stanowią załącznik do niniejszego protokołu;


Ad.6. O godz. 13,10 Komisja udała się do Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie, w celu dokonania kontroli w zakresie przygotowania do sezonu letniego.
W kontroli uczestniczyła p.Alicja Wentland - Dyrektor OKSiR w Witkowie oraz p.Roman Popek - Kierownik Ośrodka w Skorzęcinie.

Sporządzona przez członków Komisji notatka na temat wyników kontroli stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Na tym posiedzenie zakończono - o godz. 15,40.

Zastępca Przewodniczącego Komisji
Edwin Dzieciuchowicz

Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz